Matallergi og matintoleranse

Matallergi

Matallergi og matintoleranse rammer stadig flere av oss. Eller rettere sagt: Det er flere som oppdager det enn før, fordi tester og informasjon blir bedre og mer tilgjengelig. Mange, meg selv inkludert, har sannsynligvis levd med en eller annen matintoleranse i mange år uten å vite om det eller tenke på det som en mulighet.

Det er imidlertid forskjell på matallergi og matintoleranse. I mange tilfeller er symptomene ganske like, for eksempel kvalme, oppblåsthet, uren hud/utslett, forstoppelse og/eller diaré. Matallergi kan imidlertid gi alvorlige plager eller sjokk, og i verste fall føre til dødsfall. Matintoleranse er ubehagelig, men ikke farlig.

Det er ikke alltid like enkelt å finne ut om man har matintoleranse. Cøliaki (gluten), melkeallergi og nøtteallergi kan legen se på tester, mens intoleranse krever grundigere undersøkelse. Selv om legen ikke kan se noen tegn til at du ikke skulle tåle en matvare, kan du likevel være intolerant. Flere og flere investerer i tester hos private klinikker for å komme til bunns i problemet, og det er også mulig å finne ut av noen ting på egenhånd.

Ved å bruke eliminasjonsmetoden kan man oppdage hvordan du reagerer på ulike typer mat. Man kutter ut en del matvarer i en lengre periode, for eksempel fire uker, for så å reintrodusere en og en matvare. Det er viktig å skrive kostholdsdagbok under hele perioden, slik at man får kartlagt symptomer man merker når man spiser de ulike tingene – eller når man ikke spiser dem. Her kan det også være lurt å få veiledning av en kostholdsveileder, ernæringsfysiolog eller lignende, for det er ikke alltid like lett å vite hvordan man skal gjennomføre dietten.

Jeg hjelper deg gjerne med gjennomføringen av eliminasjonsdiett. Ta kontakt her.

I 2012 vikk jeg påvist intoleranse mot gluten, havre, egg, melk, mandler og peanøtter. Disse tingene unngikk jeg å spise i et år før jeg turte å teste dem igjen. Jeg kuttet også ut sukker og kunstige søtningsstoffer. I dag kan jeg spise mindre mengder av alle disse uten at det går helt galt, og egg og peanøtter kan jeg spise helt uten problemer. Jeg velger likevel å holde meg unna mange av disse matvarene til vanlig, utenom egg. Det er på grunn av karbohydratene i dem, for dét tåler magen min dårlig. Det høres vanskelig ut, men det er virkelig «bare» en tilvenningssak, og jeg føler meg jo bedre uten. Det gjelder å planlegge godt, og å være åpen om det, slik at andre kan ta hensyn til deg, og du ikke får noen overraskelser. Såklart er ikke disiplinen alltid på topp, men det viktigste er at det er jeg som har kontroll over hva maten gjør med meg, og ikke omvendt.

På bloggen vil jeg dele mine erfaringer, og ikke minst oppskrifter uten gluten, melk/laktose, sukker, egg, mandler, peanøtter og havre.

Jeg har en rekke artikler relatert til matintoleranse:

Frokost uten brød, melk og egg

Næringsgjær – et alternativ til ost

Alternativer til egg i baking

Fordelen med å spise ren mat

30 dagers paleoutfordring

Whole30-utfordringen

Hvordan reparere fordøyelsen etter jul og ferier

Mat og følelser

Derfor skal du gå til en kostholdsveileder

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *