Kostholdsveiledning

Ida i San Francisco

Det finnes ingen universaldiett som funker for alle. Alt avhenger av din helsetilstand, livsstil og genetikk. Det er en jungel av kostholdsråd der ute – det er ikke rart man trenger litt hjelp.

Jeg er utdannet kostholdsveileder, og hjelper deg å finne ut hva du bør spise for å ha det best mulig. Fått påvist matintoleranse? Ønsker du å gå ned i vekt? Kanskje har du irritabel tarm? Jeg har kompetansen til å skreddersy kostholdet ditt etter hva du trenger. Jeg kan også gi råd om hvilke tester du bør vurdere å ta for å komme videre på veien til bedre helse.

Send en e-post med litt informasjon om deg selv til ida @ naturligkosthold.no for en uforpliktende prat.

9 thoughts on “Kostholdsveiledning

  1. På Fodmaplista over hva man skal/ ikke skal spise – så framgår følgende:
    Ikke kokosvann eller kokos, men kokosmelk??
    Hva er forklaringen? Takk for et flott foredrag på STOFO sitt årsmøte forresten 😊

    • Hei! Kokosvann har ifølge Monash, som har utviklet dietten, høyt innhold av polyoler. Det kommer av at det er sorbitol i kokosvann. Monash mener det skal være «trygt» å drikke 100 ml uten problemer, men over det blir for mye. Kokosmelk inneholder ikke like mange av disse stoffene, og regnes derfor som lav, selv om mange opplever at de reagerer på dette også. Det kan være måten kokosmelken produseres på som gjør at man reagerer. Kokosmelk lages av fruktkjøttet, mens kokosvann er et ekstrakt av dette, akkurat som appelsinjuice. Stort sett all juice er høy-FODMAP, så jeg tipper det er derfor.

      Så fint at du er fornøyd med foredraget 😀 Ha en fin dag!

  2. Hei.
    Synes siden din er interessant. Kosthold interesserer meg. Dette med gelatin..?? Jeg har fått påvist artrose i hofta. 2 år siden nå. Ved å innta gelatin, kokt på kraftbein eller gelatin fra pose, vil dette kunne bidra til at brusk gjenoppbygges? bruker noe smertestillende, voltaren og paracet. jeg er villig til å prøve ALT. Håper dette er innenfor ditt felt, og at et svar kan gies.

  3. heissann
    Jeg prøver å tenke litt logisk på det med ferementert hvete eller surdeig av hvetemel.
    så vidt jeg kan forstå burde det ikke være noe problem å spise hvete når den allrede er ferdig ferementert?
    Det burde jo også gjelde for grønnsaker som også er ferementert før inntak?

    hvordan er det med polydekstrose, karragenan, xantangummi (det er jo mange fler stoffer jeg ser på som et problem, men det kommer kanskje etter hvert) i forhold til menneser med ibs?

    • Hei! Du tenker riktig, all fermentert mat er jo mer nedbrutt og dermed enklere for kroppen å behandle. Det frigjør også næringsstoffer vi ikke ville fått i oss ellers.

      Tilsetningsstoffene du nevner har ikke vært testet i forbindelse med IBS såvidt jeg vet. Det er uansett ikke anbefalt å spise for mye tilsetningsstoffer i forbindelse med behandling av fordøyelsesbesvær, for vi vet faktisk ikke hvordan disse påvirker kroppen i det lange løp. Derfor anbefaler jeg å spise så ren mat som mulig – og dét egentlig uansett hvor godt eller dårlig fordøyelsen fungerer. Jeg tenker at det er bedre å ikke ta sjansen.

  4. Hei! Du har puttet Xylitol under kunstige søtningsstoffer (fra en listen over mat som ikke skal spises – link fra kombucha siden). Xylitol eller Bjørkesukker skal være bra for oss… sjekk det ut!

    🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *