Irritabel tarm

Vondt i magen? Det kan være IBS.

Irritabel tarm

Irritable Bowel Syndrome –  IBS – på norsk irritabel tarm. Mellom ti og 15 prosent av befolkningen i den vestlige del av verden har fått denne vage diagnosen. Det er som regel hva helsevesenet kaller det dersom de ikke finner noe annet galt, for eksempel Crohn’s eller cøliaki. I tillegg har mange vondt uten å vite at det ikke skal være slik.

Irritabel tarm er ikke en sykdom, men en tilstand. Oppblåsthet, magesmerter eller -kramper, luft i magen, forstoppelse og/eller diaré er vanlige symptomer. Det kan også gå ut over energinivå og psyke. Noen får til og med alle disse på en gang. Det er ikke farlig, men naturligvis svært ubehagelig for den det gjelder. Jeg har selv hatt IBS i mange år, og kan skrive under på at det hemmer livskvaliteten når det er som verst.

Tilstanden IBS er fortsatt relativt nytt på helsefronten, i den forstand at man ikke vet hva som forårsaker det. Det kan være mange utløsende faktorer: Bakteriell overvekst i tarmen, overforbruk av antibiotika, magesyreproblemer, stress, dårlig fordøyelse av karbohydrater og matintoleranse, for eksempel.

Det finnes dermed ingen kur mot IBS, men det finnes absolutt måter å gjøre livet enklere på. For noen går det i perioder, andre har det én gang og aldri igjen. Livsstilsendring og ulike kosttilskudd vil bidra til å forebygge symptomene. FODMAP-dietten blir mer og mer populært, og mange ser at den fungerer.

Målet mitt er å bruke mat som kur. Jeg er opptatt av mat som inneholder god næring og gode bakterier som kan styrke immunforsvaret og bygge opp miljøet i tarmen igjen.

FODMAPs

FODMAP-dietten

FODMAP står for Fermenterte Oligo-, Di-, Monosakkarider og Polyoler. Det er en gruppe karbohydrater og sukkeralkoholer som kroppen ikke greier å fordøye når man har IBS. Har man først funnet ut at man lider av tilstanden, er det en god idé å gå over på såkalt low FODMAP-diett. Det vil si at man kutter ut matvarer som inneholder disse stoffene, som man vet man blir dårlig av. Alle reagerer ikke likt på alle gruppene. Noen vil tåle polyoler ganske godt, men ikke de andre, for eksempel.

Idéen med en lav-FODMAP-diett er at du skal finne ut hvilke matvarer du tåler og ikke gjennom å eliminere og deretter teste matvarer. Det betyr altså ikke at du skal unngå disse matvarene for alltid, men i en periode på seks til åtte uker, før du gjenintroduserer én etter én. Man tester de ulike gruppene av FODMAPs hver for seg. I noen dager tester du f. eks. disakkarider, for så å vente noen dager, før du tester neste gruppe.  De matvarene du blir dårlig av, fortsetter du å holde deg unna, mens andre kan du kanskje inkludere i kosten igjen. I mellomtiden er det viktig at man tar tilskudd av probiotika – enten gjennom kapsler eller probiotisk mat – og magesyre for å reparere fordøyelsen.

Det er en tidkrevende prosess, men man lærer raskt, og mange får en bedre hverdag veldig fort. Det er veldig dumt å holde seg unna sunne matvarer hvis du tåler dem; derfor er det så viktig å teste matvarer fra tid til annen. Grønnsaker som løk, hvitløk og kål er jo i utgangspunktet blant det sunneste vi kan spise.

Dersom du reagerer på FODMAPs vil du mest sannsynlig reagere på alle matvarer som har et høyere innhold av fruktose enn glukose. Mat som har like andeler av disse to, eller høyere andel glukose, vil som regel gå fint.

Generelle råd

Vil du unngå smertene i magen, er du sannsynligvis nødt til å endre en del vaner. Det kan være uvant i starten, men det er såvisst verdt det! Et kosthold basert på rene råvarer, og minimalt med prosessert mat, lar kroppen reparere seg selv. Her er noen råd:

  • Sukker er tarmens verste fiende – så hold det til et minimum. Kunstige søtstoffer må unngås. Les om hvordan man kan kutte ut sukker her.
  • Unngå alle typer alkohol.
  • Tygg maten godt, ta deg god tid. Jo mer ferdigtygd maten er, jo lettere er det for tarmen å jobbe med den seinere.
  • Å finne roen før du spiser kan være lurt. Stress bremser fordøyelsen.
  • Drikk vann, mest mellom måltidene. For mye vann til maten kan nøytralisere magesyren du trenger for å bryte ned maten. Her er noen hjelpemidler du kan prøve for å hjelpe fordøyelsen.
  • Spis ubearbeidet kjøtt, fisk, egg og fugl sammen med grønnsaker og sunt fett som smør, oliven- og kokosolje. Så ren mat som mulig.
  • Gjør tiltak for å redusere stress i hverdagen. Yoga, meditering, gå en tur osv.
  • Prioritér nok søvn. Les om hvor viktig søvn er for fordøyelsen her.

Jeg har en rekke artikler om behandling av IBS:

Derfor trenger du mer magesyre – mest sannsynlig

Betaine HCl – Slik får du mer magesyre

Slik koker du kraft

Probiotisk mat – hjemmelaget sauerkraut

Kombucha

Naturlige hjelpemidler for fordøyelsen

Søvn og hva den gjør med fordøyelsen

Hvordan få bedre søvn

Hvordan kutte ut sukker

Sukkerdetox

Min erfaring med sukkerdetox

30 dagers utfordring

Min Whole30-utfordring

 

Vidundermiddelet lakrisrot

Bløtlegging av nøtter og frø

Alternativer til løk og hvitløk

Derfor skal du spise mer fett

Overlevelsesguide: Omgangssyken på lavkarbo/paleo

Tips mot halsbrann

Hvordan overleve jula med følsom mage

17 thoughts on “Irritabel tarm

  1. Kjempefin blogg 🙂 Du har hjulpet meg masse med inspirerende oppskrifter, og ikke minst vissheten om at det er mange av oss :-))

  2. Hei😊 finnes foodmap diett liste på norsk?
    Veldig interessant, skal virkelig prøve dette. Har vært plaget i mange år med mage uten god forklaring med tilleggsproblemer….
    Mvh
    Lena

  3. Listen din er fantastisk! Vanskelig å finne en utfyllende liste.

    Jeg lurer på en ting. Kanskje litt uviktig, men hvordan kan man ta seg en mint/tyggis etter måltidet når man ikke kan spise sukker eller kunstige søtningsmidler?

  4. Hei
    Det er noen som mener at irritabel tarm kan ha sammenheng med lave serotoninverdier, og at det derfor kan hjelpe å ta antidepressiva eller 5-HTP for å øke serotoninnivåene. Synes du skriver mye fornuftig, og det virker som du har mye kunnskap om IBS, lurer derfor på hva du tenker om IBS og serotonin?

    • Ja, jeg har blitt gitt antidepressiva for magen selv, og har vel aldri hatt mer lyst til å, vel, sove for alltid. Det kan nok være at antidepressiva kan hjelpe for symptomene man har, men det løser jo ikke problemet som ligger i bunn. Mine tanker er at jo mindre avhengig av medisiner man kan være, jo bedre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *