Mangosalat til alle sommerens måltider

salmalaks med mangosalat
Prøv sashimilaks til denne salaten. Usannsynlig godt!

Jeg har dilla på mango. Sommeren er perfekt for å blande inn litt frukt i salaten, og det funker til alt. Både vanlig mango (den du får kjøpt i alle ordinære matbutikker) og pakistansk mango – som man ofte må på grønnsakssjappa på hjørnet for å få tak i – er på sitt beste nå. Her har jeg laget en enkel salat som ble veldig spennende bare ved å legge inn dette søte elementet.

Som jeg har nevnt tidligere følger jeg ikke lenger lavFODMAP-dietten, derfor må jeg legge inn en disclaimer her om at mango regnes som ikke trygg. Så om du følger FODMAP dropper du mango. Jeg har hatt det veldig fint selv om jeg har spist mye mango i sommer.

Til mangosalaten kan du bruke grillet, stekt eller bakt fisk, kjøtt eller fugl. Mangoen gjør hele måltidet friskere og gir veldig mye sødme. Jeg synes den er nydelig med sashimilaks eller stekt laks. Hvis det blir litt rester, men ikke nok til flere, kan du ha den til frokost eller lunsj. Jeg har hatt oppi litt kokt quinoa og ristede gresskarkjerner for ekstra protein i disse tilfellene. Så godt!

Så til hvordan du lager denne herligheten da.

Ingredienser til 4 porsjoner (som tilbehør)

1 mango

1/2 vårløk

1/2 agurk – eller en hel hvis du vil lage spiraler

Bladsalat, grønnkål eller spinat

5- 6 soltørkede tomater, bløtlagt og kuttet i strimler

150 g kokt quinoa – valgfritt

Litt olivenolje

Tilberedning

Kok quinoa hvis du bruker det. Forholdet vann og quinoa er 2/1. Kokes til vannet helt har trukket inn i quinoaen, det tar ca 15 minutter. La den avkjøle seg litt før du blander den inn i salaten rett før servering – eller du kan servere den glovarm ved siden av, såklart.

Mango er litt jobb å dele opp: Den beste måten (synes jeg) er å skjære helt rundt både på langs og på tvers med kniv, dra av skallet og deretter findele. Ha bitene i en stor bolle.

Kutt opp resten av grønnsakene slik du liker det, og bland inn med mangoen.

Her trenger du ingen dressing, fordi mangoen gir så mye smak, men skal du ha mangosalaten som en egen rett anbefaler jeg litt olivenolje for å få inn noe sunt fett. It’s good for you!

Nå: Nyt!

mangosalat
Mangosalaten funker like bra til frokost eller lunsj dagen etter. Her med litt ekstra stæsj: Reddik, fennikel og ristede gresskarkjerner.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *