Naturlig mat er det beste for god fordøyelse

fordøyelse
Dette er ekte mat – masse næring, masse styrke til tarmen og kroppen. Det er det beste for fordøyelsen.

Jeg er som dere vet opptatt av å vite hva jeg får i meg når jeg spiser. Mat som er laget fra bunnen av, på en enkel måte og med gode råvarer. Jeg blir mer og mer overbevist om at tradisjonelle metoder er veien å gå for å reparere en syk tarm og andre betennelser i kroppen. Jeg har fulgt lavFODMAP-dietten i stor grad de siste to årene og skrevet mye om den, men jeg kan ikke stå for dette kostholdet lenger, rett og slett fordi det ikke fungerer for meg.

Jeg vil mye heller skrive om kraft og fermentering og god, hjemmelagd mat, som jeg har en sterk tro på at fungerer for de fleste og ikke bare noen få. Ingenting vondt om lavFODMAP, jeg tror det kan fungere for mange hvis man er god på disiplin, men det er ikke ment å være en langvarig diett, og det er nettopp derfor det heter diett. Kraft og melkesyregjæra mat kan man spise hver dag resten av livet. Dét ser jeg på som mer matnyttig (hehe) enn å følge strenge linjer i håp om at det en dag skal gå min vei.

Jeg unngår fortsatt mange av matvarene som regnes som høy-FODMAP, fordi jeg fortsatt reagerer svært negativt på en del av dem. Jeg er i gang med å lure mindre mengder av dem inn i kostholdet igjen. Ved å følge FODMAP-dietten unngår man mye sunn mat som tilfører mye nyttig til kroppen, for eksempel prebiotika. Vi må ha både pro- og prebiotika – de virker sammen. Prebiotika er nemlig mat for de gode tarmbakteriene, og da må vi også spise matvarer som inneholder prebiotika for å opprettholde en god balanse i tarmen. Det tolker jeg slik at en diett som lavFODMAP vil skape mer ubalanse i tarmen hvis man følger den for lenge. Det kan være jeg har gjort nettopp dét, og dermed har fordøyelsen blitt svekket på ny.

De fleste er klar over at lavFODMAP ikke er en livslang diett, men jeg er redd mange- som meg – vil fortsette i lang tid dersom de ikke merker bedring. Mange opplever at de tåler mindre når de reintroduserer matvarer, og dét tror jeg er fordi tarmen nå mangler de bakteriene den trenger for å behandle disse matvarene.

Behandle årsaken, ikke symptomene

FODMAP-dietten er dessuten ment å lindre symtomene på irritabel tarm, men det holder ikke hvis man vil bli frisk for godt. En må behandle den grunnleggende årsaken. Mens man holder triggermatvarene unna må man gå grundig til verks med å tilføre tarmen det den trenger for å reparere seg selv. Drikke kraft, bruke kraft i alt av matlaging. Spise fermenterte matvarer som surkål og kimchi. Ta tilskudd som kan bidra til å reparere. Ikke minst unngå stress; finne avslapningsmetoder som yoga og meditering. Sove mye, gå turer, være i bevegelse. Det er dette som vil reparere tarmen helt.

Heia tradisjonsmat!

Les mer om prebiotika:
http://www.marksdailyapple.com/prebiotics/#axzz4BxJrAF4Z
https://chriskresser.com/you-are-what-your-bacteria-eat-the-importance-of-feeding-your-microbiome-with-jeff-leach/
M David Collins and Glenn R Gibson, Probiotics, prebiotics, and synbiotics: approaches for modulating the microbial ecology of the gut http://www.kalbemed.com/Portals/6/komelib/gastrointestinal%20and%20hepatobiliary%20system/Probiotik/Synbio/synbiotic.pdf

2 thoughts on “Naturlig mat er det beste for god fordøyelse

  1. Synes du har en fantastisk blogg, og gjør en veldig god jobb med å opplyse og være ærlig om din egen reise og erfaringer med kosthold for oss som ikke har et tarmsystem som spiller på lag!

    Etter spist så og si etter et low FODMAP prinsipp i 2 år er jeg jo blitt kvitt en del av mine opprinnelige plager, men savner like fullt å ha en frihet til å spise de grønnsakene/frukten jeg ønsker.. Så ja, da blir det nok til at jeg må få gang på noe kraftlaging og greier, men du nevner jo også dette med med gode tilskudd for magen/tarmfloraen, har du noen tips eventuelt lenker til hva disse kan bestå av? Har søkt litt på nett, men synes ikke det er blitt så klart for meg fremdeles..

    Ellers, keep ut the good work! Du er god! 🙂

    • Ååå, tusen takk for varmende ord! 🙂

      Jeg har hatt hell med Udo’s Choice probiotikatabletter, men det blir fort dyrt i lengden. Jeg vil heller anbefale å spise mat som er full av probiotika, som syrnede melkeprodukter (hvis du tåler melk) eller fermenterte grønnsaker. Jeg har flere oppskrifter her på bloggen.

      Lykke til! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *