Laktosefri yoghurt av kokosmelk

hjemmelaget yoghurt

Jeg kan stort sett ikke spise melkeprodukter uten å få problemer med magen etterpå. Ost og smør går greit i fornuftige mengder, men yoghurt, fløte og rømme – selv laktosefrie varianter – er ingen god match for meg. Så er det jo slik at yoghurt er min guilty pleasure: Og jeg sier guilty fordi jeg av og til har perioder der jeg spiser det og tar konsekvensene. Svake øyeblikk. Men det er så godt med gresskar- og solsikkekjerner og kanskje noen bær oppå. Hmpf.

Heldigvis trenger jeg nå ikke lenger å ha dette som guilty pleasure – kun pleasure. Jeg har nemlig lært meg å lage min egen yoghurt av kokosmelk – revelation! At jeg ikke kom på dette før er jo et spørsmål man kan stille. Nå er i alle fall produksjonen i gang, og det smaker faktisk akkurat som yoghurt naturell, jeg lover. Frisk og syrlig. Nam nam.

Det beste er at det er ikke mer enn to ingredienser som skal røres sammen. Det er ingen jobb for deg – det tar bare litt tid fra du har gjort den jobben til yoghurten er ferdig. Og du trenger en komfyr som ikke skal brukes de neste 24 timene.

Yoghurt trenger nemlig en viss temperatur for å utvikle de riktige bakteriene. Et sted mellom 37,5 – 43 grader. Og komfyrlampa fikser dét. Bakteriene som oppstår er de du vil ha i tarmen, som kan reparere og balansere miljøet der. Dette er spesielt viktig om du har problemer med fordøyelsen, men også om du er frisk – du vil opprettholde det gode bakteriemiljøet. Du får såklart disse bakteriene i kapsler på helsekosten også, men til en stiv pris. Det er mye bedre – og billigere – å få disse bakteriene gjennom fermentert mat. For eksempel surkål, kimchi og kombucha. Eller yoghurt!

yoghurt1

Så, til ingrediensene du trenger:
En eller to kartonger med kokosmelk – ikke light-utgaven. Du trenger det tjukke som samler seg på toppen når kokosmelka har stått i kjøleskapet et stund. Jeg har alltid kokosmelk i kjøleskapet. Dessuten er jeg opptatt av at det ikke skal være noen tilsetningsstoffer i den, bare kokos og vann. Jeg pleier å kjøpe Go-Tan, som kommer i en kartong, ikke hermetikk. Den er mindre enn de hermetiske (250 ml), men der blir så og si hele innholdet kremete når den får stå kjølig. Perfekt til dette formålet.

To til fire probiotikakapsler, som startkultur. To per boks med kokosmelk. Du kan fint bruke vanlig yoghurt her, hvis du tåler melk. Du trenger bare bruke slike den første gangen, for du kan bruke en teskje av kokosyoghurten hver gang du skal lage en ny etterpå. Så lenge du holder produksjonen gående, såklart. Jeg hadde noen fra Udo’s Choice stående i kjøleskapet, men du kan fint kjøpe noen billigere fra iHerb, for eksempel denne. Probiotika er mye rimeligere i USA.

Søtning – hvis du vil. Jeg synes kokosmelk er søtt nok, og bruker ingenting ekstra. Hvis du er vant med smak på yoghurten kan du bruke et par dråper stevia, en teskje honning eller fruktpuré som søtning eller smakstilsetning.

Fremgangsmåte:
Bruk et middels stort glass med lokk for å lage yoghurten. Ha alt det tjukke av kokosmelka oppi glasset. Åpne kapslene og hell pulveret oppi glasset også. Rør godt og sett på lokket. Hvis du vil kan du tilsette litt søtning før du har på lokket.

Sett på lyset i ovnen – ikke skru på stekefunksjon av noe slag – og sett glasset inn. Her skal det stå og kose seg i minst 12 timer, jeg lar mitt stå der i 24.

Når yoghurten er ferdig setter du den inn i kjøleskapet. Den holder seg en ukes tid – men du har såklart spist den opp før dét.

Hvordan vet jeg at yoghurten har syrnet riktig?

Smaken skal være syrlig, som en vanlig yoghurt. Hvis det bare smaker kokosmelk har den ikke stått lenge nok, eller du har ikke hatt nok yoghurtkultur oppi. Da er det bare å starte på nytt.

Yoghurten min skilte seg – hva gjør jeg?
Ingenting, det går fint. Det betyr bare at den fikk stå litt for lenge, men den er ikke ødelagt fordet. Du lar bare neste batch stå i ovnen kortere. Rør rundt og sett den i kjøleskapet som vanlig.

Tips: Jeg blander yoghurten i chiagrøt – ekstra næring i frokosten!

chiagrøt

2 thoughts on “Laktosefri yoghurt av kokosmelk

  1. […] Du trenger ikke melk for å lage din egen yoghurt – du kan bruke kokosmelk. Naturlig laktosefritt. Du får den samme syrnede smaken, og det blir ikke så mye kokossmak igjen heller. Kjekt å blande i chiagrøten, eller bare bruke som vanlig yoghurt. Oppskriften finner du her. […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *