Pannekaker med to ingredienser

glutenfrie frokostpannekaker
Perfekt til frokost! Gjerne med litt yoghurt ved siden av.

Jeg er et frokostmenneske. Sånn skikkelig. Det er så mye bedre enn alle andre måltider i løpet av dagen, jeg lurer på om det er fordi jeg er ekstra sulten da, eller om jeg bare liker variasjonen. Personlig føler jeg mye større frihet her, for jeg kan fint spise middagsmat til frokost, men kanskje ikke omvendt. Ikke like ofte, i alle fall. Bare når jeg er hjemme alene…

Før jeg la om kostholdet var jeg et monster før jeg fikk i meg frokost om morgenen. Sulten rev i meg, og det ustabile blodsukkeret gjorde meg til en skikkelig bitch, rett og slett. Det var bare å mate meg, for å si det sånn. Nå kan jeg fint vente en god stund på dagens første måltid, og tar gjerne en kaffekopp og en rolig lørdagsmorgen før det blir mat her. Har ikke hørt noen klager på humøret mitt på lenge, i alle fall! Tar det som et godt tegn.

Uansett, frokost er digg, og jeg elsker å finne nye favoritter. Som denne chiagrøten, som funker bra til hverdags. Men til helga er det egentlig pannekaker jeg vil ha nå for tida. Jeg har brukt en god stund på å prøve å finne en pannekakeoppskrift som magen min tåler, den er jo så superkresen. Kokos- og nøttemel funker ikke, korn funker ikke, banan funker ikke, avokado funker ikke. Hva skal man lage pannekaker av da, liksom? Nå har jeg endelig funnet en løsning jeg er fornøyd med: Gresskarpuré og egg.

Gresskar er slett ikke i sesong nå, men jeg hadde gjemt unna en boks med gresskar som jeg hadde glemt. Sånn flaks! Jeg kjøper forresten på iHerb, boksen er BPA free og innholdet er økologisk. De har den bare om høsten, som regel. Men bor du i nærheten av en god grønnsakshandler får du gresskar også nå, i alle fall butternut. Skjær av skallet og kok gresskarbiter til de er møre, og lag puré med stavmikser, så har du samme greia. Det du ikke får brukt til pannekaker kan du blande i suppe eller ha som tilbehør til kjøtt av alle slag. Husk godt smør til!

Pannekakene er såklart uten gluten, melk og sukker.

Ingredienser:

4 ss gresskarpuré (du kan også prøve med annen grønnsakspuré, jeg har ikke prøvd ennå)

2 egg

Gjerne litt krydder du liker, f. eks. kanel, nellik, kardemumme – eller alle! Jeg liker Pumkin Pie Spice.

Kokosolje eller ghee til steking

Slik gjør du:

Visp sammen puré og egg til en jevn røre. Bland inn krydder.

Stekes i panne med litt kokosolje på middels varme. Vær tålmodig: Her er det om å gjøre å vente helt til pannekakene er klare til å flippes. Det er når de ikke lenger har noe flytende røre på oversiden.

Tips: Det er sååå digg med Rørossmør på!

glutenfrie frokostpannekaker

One thought on “Pannekaker med to ingredienser

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *