Matinspo for den matleie

For ikke lenge siden fikk jeg spørsmål om jeg ikke kunne gi litt matinspo til ei venninne som følte hun bare lagde det samme til middag hele tiden. Kravet var at det skulle være nesten null-effort, men sunt og helst gå i ovnen. Challenge accepted, tenkte jeg, og ga henne dette. Lav-FODMAP-oppskriftene er merket med (F).

Thai

Ovnsbakt fisk eller kylling (F)
Bland sammen en halv boks kokosmelk (ikke light) og 2 ss karripulver. Hell sausen over kylling, laks eller torskefilet i en ildfast form, og stek i ovnen på 180 grader i 15 – 18 min. Server med wokede eller ovnsbakte grønnsaker.
Thai-fiskesuppe (F)
Hvis du vil ha currysuppe i stedet, kan du lage det på samme måte som over, men i en kjele. Jeg pleier først å koke gulrot, purreløk og kanskje noen andre grønnsaker i en liter vann i 15 minutter, så blir det ekstra god smak. Deretter blander jeg inn kokosmelk med karripulver, og til slutt putter jeg fisken oppi for å trekke i tre minutter. Dette kan du også gjøre med kylling.
currykylling
Du kan lage thaisuppa på akkurat samme måte med kylling! Kylling må dog koke med dobbelt så lenge som fisk.

Ris

Fried rice (F)
Bruk ferdigkokt ris (rester <3), stek på høy varme i stekepanna. Tilsett kjøttdeig eller annet kjøtt/fisk/fugl når risen er brunet, og deretter purreløk, squash, paprika, vårløk – alt du liker. Noen bruker også å knekke et egg oppi panna og steke med. Hell på et par spiseskjeer Coconut Aminos til slutt, hvis du har. Du kan også bruke glutenfri tamarisaus – jeg gjør det av og til, selv om jeg prøver å unngå soya generelt. Fermentert soya er likevel ikke så ille som rå soya. Les mer her.

Tilbehør til alt av kjøtt, fisk og fugl

Søtpotetfries
Skjær en søtpotet i strimler. Ta av skallet hvis du ikke vil ha det, men det er best med skallet på. Legg friesene på et stekebrett med bakepapir. Strø over salt. Bakes midt i ovnen på 200 grader i 20 minutter. Bruk gjerne grillfunksjonen de fem siste minuttene for ekstra crisp.
Søtpotetfries
Søtpotetfries med majonesdip
Ovnsbakte grønne bønner (F)
Skyll av bønnene, legg dem på et bakepapir og strø havsalt og pepper over. Stek i ovnen på 200 grader i 15 minutter. Kjempegodt med en klatt smør på!
grønne bønner
Ovnsbakte grønne bønner

Salat

Laks og blåbær (F)

Superdigg kombo! Spesielt røkelaks eller -ørret, men vanlig laks funker også.

Røkelaks- og blåbærsalat
Røkelaks- og blåbærsalat.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *