10 tips til en god jul for deg som har fordøyelsesproblemer

juledekorasjonEnten du har fordøyelsesproblemer som irritabel tarm, eller matintoleranse, er det viktig å planlegge slik at jula blir enklest mulig for kropp og sinn. Det er kjipt å gå gjennom høytida uten å kunne spise det de andre spiser. MEN det betyr ikke at du skal sitte frustrert og se på uten å ha noe selv. Det er snakk om planlegging og å finne passende alternativer.

Her får du ti tommelfingerregler for en trivelig jul

  1. Handle alt av tørrvarer tidlig
    Sørg for at du har alt du trenger av matvarer som holder en stund. Handle inn bakevarer som mel, søtningsmidler og kanskje godteri du tåler i god tid. Da slipper du å bli overrumplet når jula er der – for den kommer jo alltid for tidlig – og ty til dårlige valg. Bor du nærme svenskegrensa er det litt å spare på å handle inn ting som mandelmel, kokosmel, nøtter og frø der.
  2. Kjøp inn kosttilskudd
    Sjekk at du har nok av alle kosttilskuddene du pleier å ta gjennom hele jula. Det er unødvendig å få trøbbel med magen fordi man gikk tom for C-vitamin, for eksempel. Gode rutiner på dette kan være alfa omega for at magen skal takle jula bedre. Kjøp også inn hjelpemidler til fordøyelsen, som bitterstoffer og eplecidereddik, til nødstilfeller.
  3. Lag måltider på forhånd
    Bruk en kveld til å lage en del måltider du kan fryse ned og ta ut når du trenger. Gryteretter er perfekt. Du vil takke deg selv for dette når du plutselig trenger et måltid du ikke hadde planlagt, for eksempel en invitasjon til selskap hos venner.
  4. Bak alt du trenger før jul
    Dette er jo likt som alle andre juleforberedelser; ikke tro at du får gjort dette etter julaften! Bak alt du har planlagt å bake før jula kommer. Det meste holder seg lenge i en kakeboks. Kaker som ikke holder så lenge kan man bake et par dager før julaften.
  5. Ha nok oppbevaringsbokser
    Gleden ved å lage egen mat til alle anledninger er at man har en haug av oppbevaringsbokser i skapet. Både plastbokser, store glass og tinnbokser. Bruk dem for alt de er verdt, og sørg for at du har nok av dem til jul.
  6. Planlegg selskaper
    Skal du bort i jula, bør du finne ut hva dere skal spise. Spør vertskapet hva de tenker å ha av kjøtt og tilbehør, og spør om det er i orden at du tar med noe eget hvis det er noe du ikke tåler. Jo tidligere du vet dette, jo bedre. Stress rundt det å ikke vite nok om hva som skal skje når du skal bort kan gjøre magen urolig. Det er viktig å vite så mye som mulig på forhånd.
  7. Tjuvstart
    Begynn å planlegge måltider for de neste ukene, så blir de lettere å videreføre i jula. Det blir nok av andre ting å tenke på når jula kommer, da er det lurt å ha disse vanene inne allerede. Ha matlagingskvelder. Begynn å ta kosttilskudd for fordøyelsen hvis du ikke allerede gjør det. Da er du – og magen – bedre rustet når jula kommer.
  8. Gjør det enkelt for deg selv
    Ikke tenk at du skal lage alle tingene hvis du ikke har tid og ork til å gjennomføre. Det trenger ikke være fancy eller veldig mange ting. Gjør det du er komfortabel med. Det blir ofte noen timer på kjøkkenet, men det blir ikke gøy hvis du vanligvis ikke liker å stå der. Hold deg til det enkle, det vil gi deg mindre å tenke på og mer tid til å konsentrere deg om de fine tingene med jul. Du skal ikke være utslitt når den endelig kommer!
  9. Tenk positivt
    Ikke ta offerrollen bare fordi du har noen spesielle behov med tanke på julematen. Finn heller ut hva du kan spise, og kos deg med de tingene. Hvis man overbeviser seg selv om at jula blir kjip, så blir den det. Men det fungerer andre veien også! Så tenk positivt, tenk at det blir en strålende jul på dine premisser. Da blir det nemlig en strålende jul.
  10. Husk å kose deg
    Jula er så utrolig koselig! Jeg elsker jul, og nekter å la mine sære vaner ødelegge den. Ikke la maten overskygge den kosen jula faktisk handler om. Den handler om å samle de man er glad i og tilbringe tid med dem. Den handler om å pynte og gjøre hjemmet trivelig. Den handler om å gi. Det er lett å slite seg ut i juleforberedelsene, men finn balansen.

Følger du disse rådene har du både en god forutsetning for en magevennlig høytid og for å kose deg like mye som de som ikke har spesielle behov.

Ha en god førjulstid!

Få mange flere tips, triks og oppskrifter til jula i boka mi. Den kan du kjøpe her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *