Sitron for fordøyelsen

Sitron kan hjelpe fordøyelsenLa oss snakke litt mer om syre…

Sitron er en trygg, naturlig og forfriskende måte å hjelpe irritabel tarm. I det siste har jeg drukket saften av en sitronbåt etter hvert måltid, og begynte fort å merke at fordøyelsen gikk lettere, og magen ble litt bedre. Her er hvorfor:

Jeg har tidligere skrevet at de som sliter med fordøyelsen ofte har for lite magesyre. Sitronsaft er ekstremt surt, og vil derfor øke pH-nivået i magesekken betraktelig. I magesekken foregår så og si all nedbrytingen av proteiner, og et surt miljø er helt nødvendig for at ikke rester av måltider skal bli liggende og gjære. For lite syre eller for nøytralt miljø er ofte årsaken til at man blir oppblåst etter et måltid med mye proteiner.

Jeg bruker ren sitronsaft – blander altså ikke ut i vann – fordi vann kan nøytralisere syren igjen. Skjær opp en båt eller to – bruk gjerne økologisk sitron – og skvis den i deg.

Sitron er en lav-FODMAP-frukt, og fersk sitron kan fint spises hver dag uten at det trigger irritabel tarm.

Jeg har anbefalt magesyretabletter til de som har for lite magesyre før, men er du mer interessert i å prøve naturlige metoder som ikke innebærer kapsler, er sitron noe av det beste du kan prøve.

Mange starter dagen med et glass varmt vann og sitronsaft for å kickstarte systemet. Vannet må være varmt for at ikke kroppen skal få sjokk. Jeg tenker at dette kan være en god idé i perioder med mage- og tarmproblemer. Her er det viktig å drikke vann til for at ikke syreproduksjonen skal stimuleres unødig; da vil du bare få mer vondt i magen.

Askorbinsyre, som finnes i sitron, er antiinflammatorisk. Den hjelper med å lege sår og betennelser i kroppen. Askorbinsyre er også en viktig del av dannelsen av kollagen. Dét er også interessant for oss med irritabel tarm, det kan du lese mer om på den fine bloggen til Gry Hammer. På grunn av askorbinsyren inneholder sitron mye C-vitamin, i tillegg til andre mikronæringsstoffer som kalium – det er en kjempeboost for immunsystemet. Sitron støtter dessuten leveren i å rense kroppen for slaggstoffer. Sitron er altså ikke dumt å spise mer av uavhengig av fordøyelsesplager.

8 thoughts on “Sitron for fordøyelsen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *