Koreansk ribbewok

Asiatisk ribbewok

Ribbe er absolutt ikke bare lov til jul! Det er faktisk mye brukt i det asiatiske kjøkken, på mange forskjellige måter, avhengig av hvilket land du er i. Koreansk barbeque-ribbe, thairibbe, kinesisk five spice-ribbe… Og alt er såklart like godt.

Jeg er i det asiatiske kjøkkenhjørnet om dagen, og siden jeg hadde 1,5 kilo ribbe igjen fra jul i fryseren, var det vel ingen tvil om hva den skulle brukes til. Må bare benytte anledningen til å skryte masse av ribba til Fjellgris. Knut kjørte landet rundt i hele desember så vi skulle få ribbe på døra. Fantastisk service og fantastisk smak! Sånn, da var det sagt.

Til asiatisk mat trenger man visse ingredienser, og ettersom soyasaus og andre smakstilsetninger herfra som regel inneholder gluten, sukker med mer, trenger man alternativer. Da har vi Coconut Aminos, som er et must hvis du er glad i soyasaus, men ikke kan eller vil spise soya og/eller gluten. Den er laget av kokosekstrakt og er sukkerfri. Fantastisk. Skulle virkelig ønske jeg var sponset av Coconut Secret for å si dette, men det er jeg altså ikke. Jeg kjøper den på iHerb, men kan også kjøpes på Amazon.

For å unngå for mye sukker i oppskriftene, bruker jeg honning. Honning er IKKE lav-FODMAP, så bruk heller kokossukker eller lønnesirup hvis du er på eliminasjonsdiett eller trenger å være ekstra forsiktig med FODMAPs. En spiseskje med honning på en hel oppskrift kan jeg godt tåle, så jeg velger ofte det.

Ribba putter jeg i slow cookeren i seks timer på lav varme. Da omgikk jeg alt styret jeg synes det er med å steke ribbe i ovnen. Alt jeg gjør er å sette inn ribba øverst i ovnen etterpå for å grille svoren sprø. Funker kjempebra! Da må såklart «ribbekrakken» fram (takk for dette flotte uttrykket, Arne Brimi), for her kan det gå fort. Merk at du likevel bør ta opp ribba et par dager i forveien til tining, og deretter gni den inn med krydder slik at det kan trekke inn over natta.

Når ribba er klar, kan du la den hvile mens du gjør klar de andre ingrediensene. Herfra går det kjapt og greit, alt skal i wokpanna. Derfor kan kjøttet godt forberedes en dag i forveien også.

Du trenger:

En ribbe

Salt og pepper

Woksaus:

2 ss Coconut Aminos

1 ss lønnesirup

2 – 3 cm fersk ingefær, finhakket

1/2 finhakket chili, eller 1 ss tørkede chiliflak (jeg er lat…)

Grønnsaker:

1 rød paprika i strimler

Bønnespirer

Et par never opphakket grønnkål

Fersk basilikum

Agurk til servering

Slik gjør du:

Rut opp ribbesvoren med en skarp kniv hvis det ikke allerede er gjort. Gni ribba godt inn med salt og pepper, pakk inn i plast og la den ligge i kjøleskapet over natta.

Legg ribba i slowcookeren, sett på lav varme i 6-7 timer. Gå på jobb (eller noe annet morsomt). Du trenger ikke vann, for fettet vil renne av og lage mye væske uansett.

Når tida er ute, legger du ribba over på et stekebrett kledd med aluminiumsfolie, og varmer opp grillelementet til 230 grader. Plasser stekebrettet på øverste rille, og grill til svoren har poppet godt ut. Husk på ribbekrakken, da.

Mens kjøttet hviler på benken kan du kutte opp grønnsakene som skal være med i woken.

Bland sammen chili, ingefær, Coconut Aminos og honning/sirup til en woksaus.

Skjær opp kjøttet i mindre biter, og wok det i noen minutter sammen med sausen, til kjøttet er godt marinert. Legg kjøttet til side, og wok grønnsakene like lenge. Bland inn fersk basilikum. Ha gjerne på mer Coconut Aminos også.

Bland alt sammen i wokgryta, og ha gjerne over litt lime- eller sitronsaft.

Serveres med agurk i skiver, fersk basilikum og kanskje litt ris hvis du tåler.

One thought on “Koreansk ribbewok

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *