Alternativer til løk og hvitløk

FODMAPs

Det mange savner mest, og som kanskje også er det vanskeligste på FODMAP-redusert kost, er at man må unngå løk og hvitløk. Det er jo i alt. Å spise supper, gryter og sauser man ikke har laget selv kan man bare glemme, med mindre man har en avtale på forhånd. Cluet her er såklart å si ifra, men løk er en smakssetter som er vanskelig å erstatte. Det finnes likevel noen urter og andre grønnsaker som funker bra istedet.

Vårløk
Ja, det er en FODMAP, men det gjelder kun den hvite delen. Bruk den ytterste, mørkegrønne delen helt ned til der fargen begynner å lysne litt, så er du safe. Funker bra som rå på fisk, eller til å ha oppi mot slutten av koketida i supper og gryter. Bruk også når du koker kraft.

Jeg bruker stort sett alltid vårløk til fisk. Her: Lakseburger!
Jeg bruker stort sett alltid vårløk til fisk. Her: Lakseburger!

Purreløk
Samme forhåndsregler som over, og samme bruksområdet. Er litt mer hardfør enn vårløken, så denne kan du la koke med i kraft og gryter hele tida.

Gressløk
Ypperlig til sauser. Kan bli litt smått i gryter. Her kan du bruke hele stilken, den gir en litt mer karakteristisk smak enn for eksempel purren, og den gjør at man aldri vil savne løk. Bruk den også som garnityr på grønnsaker, fisk eller kjøtt.

Merk at hvis du er allergisk mot løk, er saken en helt annen. Purreløk, vårløk og gressløk er alle en del av løkfamilien.

Stangselleri og sellerirot
Ikke helt det samme, men gir fortsatt mye smak til retter som mangler løk og hvitløk. Her kan du bruke alt.

Sellerirot er perfekt i en god kjøttsuppe, for eksempel!
Sellerirot er perfekt i en god kjøttsuppe, for eksempel!

Ingefær
Ja, faktisk. Sammen med litt salt, pepper og oregano kan ingefæren gi en løklignende smak på retten. Fint til sauser.

Oljer med hvitløk
Dette er genialt. Det finnes både olivenolje og kokosolje med hvitløkssmak, som er helt trygg selv om du ikke kan spise fersk hvitløk. Det er nemlig slik at FODMAPs er vannløselige, så ingen av stoffene man ikke tåler vil slippe ut i oljen. Det betyr såklart også at du kan lage din egen! Det gjør du ved å legge noen ferske hvitløksfedd i en krukke med olje, og setter den i kjøleskapet en ukes tid. Så fisker du ut feddene, og du har olje med nydelig smak. Jeg er lat og kjøper på innvandrerbutikk (olivenolje) eller helsekost (kokosolje).

Dyvelsdrek
En krydderurt jeg ikke har prøvd selv, men som skal være en OK erstatning for hvitløk. Verdt å prøve, spesielt siden den også skal fremme fordøyelsen. Prøv den i gryter, supper og sauser.

2 thoughts on “Alternativer til løk og hvitløk

  1. Eller du kan surre store hvitløksbiter i olje, og ta ut når de begynner å bli brune. 🙂 Flott blogg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *