Glutenfrie minilapper

Små frokostlapper
Et godt alternativ til brødmaten mange spiser. Og så enkelt å lage!

Jeg har litt dilla på lapper om dagen, i alle fall til helgefrokosten. Jeg har funnet en metode med gresskar som fungerer utmerket her, men disse er enda enklere. Enkelt er alltid bra i min verden, så lenge ingrediensene er riktige for meg. På en lat lørdag og/eller søndag er det fint å kunne bruke liten tid på å lage frokost, men laaang tid på å spise den.

Disse lappene krever bare to ingredienser, det er jo helt utrolig, ikke sant? Men det funker kjempebra. Du kan hive oppi litt kanel eller andre gode ting for litt ekstra smak, det gjør jeg. Kanel og ingefær er en god kombinasjon, eller du kan bruke kardemomme for å få mer vaffelsmak.

Spises som de er, eller med pålegg. Jeg spiste dem med litt nøkkelost hjemme hos mamma her forleden, det var farlig godt. Mamma spiste med syltetøy, det blir litt søtt for meg på starten av dagen, men det betyr jo at disse funker like bra til ettermiddagskaffen som til frokost.

Topptipset mitt er egentlig bare å hive på en god klatt smør eller ghee/klarnet smør på disse. He-rre-gud, så digg! Masse godt fett, så du er mett i timesvis etterpå. Akkurat slik en god frokost bør være.

Om du er på redusert FODMAP-diett ville jeg ikke akkurat fråtset i disse, kokosmel er litt i grenseland for hva mange tolererer, men som frokost en og annen dag er det flott.

Så til oppskriften, som nesten ikke er en oppskrift engang. Den gir 5 – 6 søte små lapper.

Slik gjør du:

Visp 2 egg og 1,5 spiseskje med kokosmel til du har en greit tjukk røre. En spiseskje røre blir en lapp.

Røra skal være så flytende at den former seg selv i panna, og så tjukk at den ikke bare renner utover.

Stekes i stekepanna på middels varme med godt med kokosolje eller smør.

4 thoughts on “Glutenfrie minilapper

  1. Hei! Ser kjempegodt og ikke minst enkelt ut! 🙂 Men jeg bare lurer, er det mulig å bytte ut kokosmelet med mandelmel?

    • Hei! De ER supergode 😀 Kokosmel gjør at røra blir tjukk og fin fordi kokosmel trekker til seg mye væske. Du kan fint prøve med mandelmel, men jeg tror røra vil bli mer flytende og vanskeligere å håndtere. Skriv gjerne tilbake, jeg vil høre om det funker 🙂

  2. Hei! Jeg tåler ikke egg. Har du noe forslag til hva jeg kan putte i for å fortsatt få luftige gode pannekaker? 🙂

    • Hei! Dette har jeg testet ut litt, ja, nettopp med tanke på eggallergi. Dessverre har jeg ikke funnet noe som funker ennå, i alle fall ikke som passer med mitt kosthold ellers. Jeg prøvde for eksempel gelatin, men det ble bare søl. Poenget er jo at du må finne noe som kan gi samme konsistens som egg kan. Det er ikke lett. Du kan ev. prøve gresk eller tyrkisk yoghurt hvis du tåler det, jeg har ikke prøvd det ennå.

      Jeg fant denne nå: http://eatthecookie.wordpress.com/2011/11/13/blueberry-pancakes-vegan-and-grain-free/ der du kan sløyfe søtningsmidlene (sirup og vanilje) og bruke kokosmelk, for eksempel, men jeg synes det ble mye ingredienser, og da er poenget borte for meg. MEN det kan jo bli en ny favoritt hos deg? 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *