Laks med grønne bønner og dampet spinat

Laks med dampet spinat og grønne bønner
Legg gjerne på en ekstra klatt ghee på fisken også!

Denne er inspirert av den flotte boka Paleo, som Sara fra Paleoliv ga ut denne måneden. Boka tar for seg hva paleokostholdet og -livsstilen er, og hvordan man kan gjennomføre det. En lettfattelig bok på norsk, som jeg tror mange har ventet på. I tillegg er det mange fine oversikter over ting man kan erstatte ulike matvarer med, sesongoversikt og ukemeny. Helt topp for en som er helt grønn og/eller gjerne vil ha en naturlig livsstil.

I boken heter oppskriften rød fisk med asparges og blomkålris, men ettersom blomkål inneholder FODMAPs, passer det dårlig for meg. Derfor var det så fint at hun tok med et serveringsforslag til, nemlig dampet spinat og pinjekjerner. I tillegg har jeg tatt med grønne bønner, det ligner jo litt på asparges også. Grønne bønner er det eneste bønneslaget som ikke inneholder FODMAPs.

Jeg kommer til å tilpasse en del av oppskriftene til Sara til et FODMAP-redusert kosthold her på bloggen framover. Jeg vet at mange følger henne, men ønsker seg alternativer til en del av ingrediensene. Det er ingen sak å finne dem, men det er alltid fint å kunne få litt drahjelp. Jeg har selv ønsket meg dette, derfor lager jeg det selv.

Laksen er krydret med tørket estragon, men bruk gjerne den ferske urten hvis du har. Da blir det enda mer smak. Du kan både la estragonen steke med i ovnen, og legge på litt ekstra på fisken etterpå til pynt.

Å ovnssteke fisk er den sikreste veien til et saftig og mykt resultat. Godt å spise, lett å fordøye.

Du trenger:

Laksefilet (1 per person)

Estragon, tørket, fersk eller begge

Kokosolje til steking

Ca 300 gram grønne bønner

1 pose spinatblader

Ghee eller smør til damping

100 gram pinjekjerner

Salt og pepper

En sitron

Slik gjør du:

Krydre laksen med salt, pepper og estragon. Ovnsbak i en ildfast form med kokosolje på 180 grader i 15 – 20 minutter.

Spinaten skylles godt før bruk. Ha ca 1 dl vann i en stor kjele, og la det koke opp. Legg så spinaten oppi sammen med en klatt ghee eller smør, og la det dampe under lokk på lav varme i ca 10 minutter.

Grønne bønner skal bare koke i et par minutter, så dem tar du til slutt. Kok opp vann, ha bønnene oppi. Når de er ferdige kan du skylle dem med litt kaldt vann, så holder de seg sprøe. Ha litt hav- eller himalayasalt over etterpå, da blir de ekstra gode.

Rist gjerne noen pinjekjerner i stekepanna til å ha ved siden av. Det gjøres på høy varme til kjernene har en brunsvart overflate.

Server med frisk estragon og en dæsj sitronsaft.

2 thoughts on “Laks med grønne bønner og dampet spinat

    • Hei! Jo, det er det, men grønne bønner er ikke det samme som for eksempel kidneybønner. Vanlige bønner har høyt innhold av galaktaner, som er en FODMAP, mens grønne bønner ikke har det. Derfor kan de spises helt trygt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *