Grillet breiflabb

Grillet breiflabb med gulrotpuré og grønne bønner
Breiflabben er en spennende fisk, og blir nydelig på grillen. Et godt alternativ til biff!

Jeg er veldig glad i fisk om dagen, men det blir lite variasjon, ettersom det ikke akkurat er der jeg føler jeg er flinkest. Det blir mye laks i ovnen, og det er jo helt greit, men det finnes jo mange andre spennende fisker også. Jeg smakte breiflabb for første gang i Barcelona i fjor, og det var helt nydelig. Grunnen til at jeg ikke har prøvd det igjen hjemme er vel for det første at det koster litt (jada, jeg liker å spare) og at jeg ikke helt har visst hva man gjør med den. Og nå har jeg – endelig – funnet ut at det var jo ganske lett. Sånn er det hver gang.

Breiflabben er en ganske stygg fisk, bare se her! Den kalles ikke sjødjevel for ikkeno’. Men kjøttet er altså helt nydelig, og litt annerledes enn annen fisk. Det er for eksempel mye fastere, og bør behandles mer som en biff enn som fiskekjøtt. 

Det finnes mange grunner til å spise mer fisk, og til å variere med ulike typer. Laksen er faktisk ikke det beste alternativet når man tenker på næring. Selv om jeg spiser økologisk laks (det har de i frysedisken på Rema 1000), er det fortsatt en oppdrettsfisk, og det er mye de fiskene får i seg som ikke en fisk fra havet gjør. Antibiotika i mengder er god nok grunn til å spise mindre oppdrettsfisk. Økolaks får behandling fra leppefisk for å unngå lakselus, for eksempel. Og de får fiskeavskjær i stedet for kraftfôr. Fisk fra havet har som oftest en bedre sammensetning av fettsyrer, det vil si mer Omega-3 enn Omega-6, og det er bra for å forhindre betennelser i kroppen.

Breiflabben blir fisket langs norskekysten, og er i sesong nesten hele året. Den er ikke av de feteste fiskene, men med litt smeltet smør eller ghee på blir den et fullverdig måltid næringsmessig. I tillegg får du alle de gode næringsstoffene sjømat har, som vitamin A (syn, fosterutvikling, kraftig antioksidant), B12 (nervefunksjon, dannelse av blodceller, motvirker blodmangel) og selen (antioksidant, forebygger hjerte- og karsykdom).

Sånn, da har vi etablert mange grunner til å prøve denne rare breiflabben. Nå skal du få oppskriften på hvordan man griller en.

Du trenger:

Breiflabb (beregn 200 – 300 gram per person)

Salt og pepper

Smeltet smør eller ghee/klarnet smør hvis du ikke spiser melkeprodukter

En halv sitron til servering

Slik gjør du:

Du trenger ikke mer enn salt og pepper som krydder på fisken, for kombinasjonen breiflabb og smeltet smør er helt nydelig. Du kan selvfølgelig krydre med alt mulig hvis du har lyst til det, det passer godt med litt kraftig smak til denne.

Som sagt er det bedre å tilberede dette som du ville tilberedt en biff. Det betyr at du griller den på direkte varme i noen minutter på hver side først, for så å legge den mellom brennerne (indirekte varme) i kanskje 5-7 minutter etterpå. Jeg la fisken på et folieflak, ikke rett på grillen. Mange gjør det, men jeg opplever ofte at kjøttet brenner seg fast, selv om jeg har penslet med olje først. Du kan også bruke en fiskerist om du har det.

Når du serverer legger du en god klump smør eller ghee oppå fisken, og heller litt sitronsaft på.

Jeg serverte fisken med gulrotpuré, som jeg laget av en bunt gulrøtter, 1 ts revet ingefær og en svær klump kokosolje. Jeg kokte også grønne bønner i et par minutter, da blir de crispy og gode. I motsetning til alle andre typer bønner, er grønne bønner FODMAP-vennlige. Kjempegodt med havsalt på.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *