Lav-FODMAP gresk dressing

Denne dressingen er basert på olivenolje, så den er lett og mild.
Denne dressingen er basert på olivenolje, så den er lett og mild.

Jeg har aldri vært så god på sauser og dressinger, sannsynligvis mest fordi jeg sjelden brukte det før jeg la om kostholdet. Det er ikke før i det siste at jeg har begynt å leke litt med oppskrifter, og funnet ut at det er ganske enkelt likevel. Det er lett å tenke at det er mye vanskeligere enn man tror, fordi man aldri har prøvd. Og i alle fall mer tidkrevende. Jeg er selv skyldig i å la være å prøve ganske mange ting, rett og slett fordi jeg innbiller meg at jeg ikke har tid, eller kanskje jeg er redd for at resultatet skal bli dårlig. Man serverer jo ofte mat til flere enn seg selv, og da er det viktig at det smaker godt. Dette gjelder så mange ting i livet, men skal du starte et sted er nok dressing på salaten en veldig myk start.

Dette ble jo et ganske dypt innlegg som egentlig bare skulle handle om dressing. Poenget mitt er: Ikke la være å leke og eksperimentere med oppskrifter eller etter eget hode – det er som regel mye enklere enn man trodde. Og om resultatet skulle bli litt halvveis, er det ikke krise.

Nå skal du få en oppskrift på en oljebaser gresk dressing – passer til alle salater, spesielt med oliven, fetaost (hvis du tåler), vårløk og soltørkede tomater.

Til en stor salat:

0,5 dl olivenolje

2 ss hvitvinseddik

Saften av en sitron

1/2 ts salt

1/4 ts pepper

2 ts italiensk/gresk krydderblanding (tørkede urter), eller bare tørket oregano

Bland sammen alle ingrediensene, og vend inn i salaten. Du kan også oppbevare den på glass i kjøleskapet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *