Glutenfri hawaiiburger

Hawaiiburger
Du må ikke ha brød for å spise burger – prøv noe annet!

Hva bruker man som brød når man ikke spiser brød? En mulighet er ananas!

Ananas er godt, det er lav-FODMAP, og perfekt å legge på grillen sammen med burgerne. Faktisk kan det være bra å spise litt ananas til tung mat, for den inneholder et enzym som heter bromelaine, som hjelper fordøyelsen. Hvis du kjenner at munnvikene blir såre når du spiser ananas, er det dette enzymet du kjenner.

Jeg spiser mye ananas i perioder når jeg ikke føler at jeg klarer å fordøye maten så godt, det funker veldig bra. Fersk er bedre enn på boks, men på boks er bedre enn ingenting (selv om noen sikkert vil si at jeg får i meg masse rare stoffer fra metallboksen…).

Min forkjærlighet for ananas til side, her får du den superenkle oppskriften:

Du trenger:

500 gram kvernet kjøtt av okse, kalv eller lam

Salt og pepper

2 skiver ananas per burger

Salat, squash, paprika og annet du vil ha som garnityr.

Slik gjør du:

Kna kjøttdeigen med hendene i en bolle, bland inn salt og pepper. Bruk gjerne mer krydder enn salt og pepper om du vil, jeg foretrekker det bare enkelt noen ganger.

Fukt hender og skjærefjøl og form burgerne så store du vil.

Skjær ananasen i skiver og fjern skallet utenpå.

Grill burgerne på middels varme i ca. 6 – 7 minutter på hver side. Ananasen grilles til den har fine svimerker på begge sider. Du kan gjerne grille squash og paprika også, begge egner seg godt til grilling.

Som tilbehør kan jeg foreslå søtpotetfries. Nam!

3 thoughts on “Glutenfri hawaiiburger

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *