Grønn og gul detox-smoothie

Bare tre ingredienser! Trenger ikke mer for en smaks- og helsebombe.
Bare tre ingredienser! Trenger ikke mer for en smaks- og helsebombe.

Er ikke noe smoothie-menneske, egentlig, men nå om dagen er det så varmt og klamt i Oslo at jeg må nedkjøle meg på et vis. Vann er såklart fortsatt best, men det er gøy å prøve noe nytt av og til. Det er ganske mye stress på jobben for tida også, så en skikkelig antioksidantboost kan ikke skade. Jeg har nettopp lært masse om antioksidantenes virkning i kostholdsstudiene, så jeg er litt inspirert, kan man si.

Hvis du lurer på hvor nyttig antioksidanter er for kroppen, kan jeg fortelle at jobben deres er å takle kjemikalier, stress og andre ulumskheter kroppen blir utsatt for. Har vi ikke nok av dem, blir kroppen ødelagt. Så enkelt kan det sies (men går man dypere inn i temaet er det ganske avanserte greier).katten

På fridagene mine – jeg avspaserer for helgejobbing – blir det ofte så som så med lunsj også, så ekstra næring er aldri feil. Det er viktig å la kroppen slappe av når den kan, så jeg stresser så lite jeg klarer. Det blir for eksempel mye enklere når jeg kan kose med denne fine katten, som jeg har passet for en kollega i to uker. Så kos!

Anyway: Smoothien består av tre kraftige grønnsaker: Grønnkål, ananas og ingefær. Grønnkålen er kjent som verdens mest næringsrike grønnsak, den er stappfull av antioksidanter som vitamin A, C og lutein. I tillegg får du jern, kalsium og – overraskende nok – Omega-3.

Ananasen står også for en del antioksidanter, som vitamin C. Den har også en del B-vitamin, kobber og mangan, og ikke minst enzymet bromelain, som hjelper fordøyelsen. Bromelain brukes av noen som et eget kosttilskudd, men hvis man kan få det gjennom ananas vet jeg hva jeg velger.

Ingefær har også en del vitamin C, samt vitamin B, kalsium, fosfor og jern. Den brukes i kinesisk medisin på grunn av sine betennelsesdempende egenskaper. Den styrker immunforsvaret, er bra for blodsirkulasjonen og kan lindre kvalme. Ingefæren har ganske sterk smak, så bruk litt mindre enn jeg gjør hvis du vil ha en mildere smoothie.

Alle er selvfølgelig low FODMAP.

Du trenger:

1 håndfull grønnkålblader

1 boks ananas med juice (eller 2 ringer av fersk ananas, jeg er bare lat)

2 – 3 cm fersk ingefær i små biter (skrell og del opp)

1 dl vann

Putt alt sammen i en blender, og kjør i 4-5 minutter til du har en fin, grønn smoothie. Serveres med isbiterpå en het sommerdag.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *