Helstekt lammelår

Lammelår som ble både middag, lunsj og frokost til to i flere dager!
Lammelår som ble både middag, lunsj og frokost til to i flere dager!

Snart påske, og dét er tid for lam! Som jeg har snakket om tidligere, kjøpte jeg lammekjøtt fra Solundmat for litt siden. Et lite villam som har gått i fjellet og aldri fått noe annet enn maten som finnes naturlig der. Jeg har brukt lammebogen til en av de beste gryterettene jeg vet om, og nå var det tid for å sette låret til livs.

Lammekjøtt er bra kjøtt. Det er fett, og det er lettfordøyelig. I tillegg inneholder et økologisk lam mye større mengder omega-3-fettsyrer enn et lam som har fått kraftfôr. Noen vil gå så langt som å si at det er like bra eller til og med bedre enn å spise fisk! Uansett finnes det mange fordeler med å spise lam. For de som sliter med fordøyelse, er lam ofte anbefalt nettopp fordi det er mørt og lett å bryte ned i tarmen. Sjekk for eksempel ut GAPS-dietten, som er et slags start-fra-scratch-kosthold for å reparere mage og tarm.

Vanligvis når kjøtt skal steke eller koke lenge, putter jeg det i min fantastiske slowcooker, men det sier vel seg selv at et helt lår ble litt i største laget her. Lammelår er ikke akkurat noe man lager når man kommer hjem fra jobb, for å si det slik.

Du trenger:

Et lammelår

Salt og pepper

Rosmarin, frisk eller tørket (her brukte jeg tørket)

Slik gjør du:

Begynn med å krydre låret. Det bør helst ligge i romtemperatur en time eller to før det skal i ovnen. Gni det godt inn med salt, pepper og rosmarin, og la det trekke inn mens det ligger på benken.

Sett ovnen på 125 grader.

Låret til et sånt lite lam er mindre enn de man får kjøpt i butikken, bare litt over en kilo. Derfor trenger det kortere tid i ovnen enn man vanligvis ser i oppskrifter.

Låret legges på aluminiumsfolie på et stekebrett, og settes inn midt i ovnen. Bruk gjerne steketermometer, låret skal få en kjernetemperatur på 75 grader.

Mitt lår sto i ovnen i ca 2 timer på 125 grader, men så lot jeg det hvile i ovnen etter at jeg hadde slått av, i ca. 1 time til. Da blir det saftig og mørt.

Ha skyen over låret før du serverer, eller bruk den som saus.

Lammelåret ble servert med rotmos, grønne bønner og rødbeter. Nam!
Lammelåret ble servert med rotmos, grønne bønner og rødbeter. Nam!

Tilbehør:

Jeg serverte lammelåret med en gulrot- og sellerirotpuré, ovnsbakte rødbeter og kokte grønne bønner. OBS! Rødbeter er ikke regnet som low FODMAP, men jeg har funnet ut at jeg tåler det godt. Ikke alle gjør det.

Rødbetene står i ovnen på 200 grader i ca en halvtime.

Gulrøtter og sellerirot kuttes i terninger, kokes i ca 15 minutter, og moses til puré med en stavmikser eller potetstapper. Så tilsetter jeg en god spiseskje eller to med smør, og krydrer med salt, pepper og ingefær.

Grønne bønner trenger ikke lang koketid, bare et par minutter. Kok opp vannet først, legg så bønnene oppi. Kjempegodt med hav- eller himalayasalt på!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *