6 Comments

  1. Ellen Kristine

    Hei! Jeg prøver meg på low fodmap nå og har egentlig ingen å spørre om det… takk gud for bloggen din 🙂 på low fodmap står det at man skal spise laktosefritt og glutenfritt. Jeg er nå i uke 3, btw og føler jeg har blitt litt bedre :)) men, jeg leste et sted at man ikke trenger å spise laktosefritt hvis man tåler laktose. Er det riktig?Tror du jeg kan spise det? Masse god bedring :)! Fra E-K

    • Hei, så fint at du har nytte av bloggen!

      Laktose er noe du må teste om du tåler. Det er litt av poenget med FODMAPs: Du holder deg unna slik mat en periode, og så tester du en og en ting. Så finner du ut om det er ting du tåler, for eksempel laktose. Det er det bare du som kan kjenne. Du kan jo teste melk om en ukes tid, etter en måned, for eksempel 🙂

  2. Så interessant tema! Doven Cola er det rådet jeg er oppvokst med som «medisin» mot omgangsyke 😀

    Men også frukt og lett mat – og jeg ser den (banan og eplejuice for eksempel), det frister jo særs dårlig med tung mat/fet mat når man har omgangssyke eller er kvalm. Så 1) Vann 2) Frukt 3) Yoghurt, som du skriver – det tror jeg funker bra for de fleste.

    Jeg tror det aller viktigste er når man er syk, er som du skriver «Du må spise det som fungerer for deg».

    Takk for et interessant innlegg (bra tema – det tror jeg at jeg kanskje også vil skrive om :0)

    • Takk! Sukker er i alle fall det siste kroppen trenger, så dessverre er jo veldig mange av de tradisjonelle rådene ganske unyttige.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *