5 gode tips til kraftkoking

Disse lammebeina fikk koke i 16 timer, og det er blant de mest gelatinrike jeg har fått.
Disse lammebeina fikk koke i 16 timer, og det er blant de mest gelatinrike jeg har fått.

Som dere sikkert har forstått nå, er jeg stor tilhenger av kraft i maten. Jeg skrev et innlegg om hvordan man koker kraft for lenge siden, men siden den gang har jeg lært så mye at det må et nytt innlegg til.

Jeg kan ikke få priset effekten av kraft nok; ikke bare er det det mest næringsrike (og billigste!) kosttilskuddet du kan ta, men kraft er også med på å reparere betennelser og andre problemer i kroppen. Fordøyelsen, for eksempel. Kraft er et kraftfullt (heh) probiotika, som betyr at det tilfører tarmen alle de gode bakteriene den trenger for å gjenopprette balanse. Les mer om det her.

Så over til fem ting jeg har lært om koking av kraft.

Kraftkoking er på den ene siden superenkelt, men på den annen litt av en kunst. Jeg har laget en del kraft det siste året, men den jeg lager nå er ganske forskjellig fra min første porsjon. I utgangspunktet er det jo bare snakk om å hive noen bein i en gryte med vann og la det stå, men likevel ikke.

1. Koketid
Hvor lenge du skal la kraften koke, er for det første et spørsmål om typen bein. Fiskekraft skal definitivt ikke stå for lenge, mens oksekraft blir bedre jo lenger den får stå. Jeg har prøvd både 12, 16 og 24 timer. Jo lenger krafta får koke, jo mer gelatinrik blir den, og du vil ha mest mulig, for gelatin er BRA. Min neste oksekraft skal få stå lenger enn den noen gang har stått!

Koketid på ulike typer bein:
Kylling: 12 – 24 timer
Okse/lam/vilt: 12 timer –
Fisk/skalldyr: 20 minutter

2. Temperatur
Det er ingen vits i å helle varmt vann på beina, for da lukkes porene, og næring vil ikke slippe ut i krafta. Når du skal koke kraft, heller du på kaldt vann. Noen mener at man også skal legge beina i kaldt vann med eddik noen timer før koking (gjerne natta over), for å trekke ut enda mer næring. Jeg har ikke prøvd det ennå, men det skal jeg.

3. Syre
Som nevnt i punkt 2, vil bruk av syre gjøre kraften mer næringsrik. Syre som eplecidereddik, sitron eller vineddik vil gjøre at flere næringsstoffer trekkes ut av beina. Jeg bruker derfor ca to spiseskjeer eplecidereddik i vannet hver gang jeg koker kraft. Det kommer ikke til å smake eddik av den grunn.

4. Smakssettere
Her er det nesten bare fantasien som setter grenser. Noen liker å koke kraft med bare bein, men jeg liker å bruke grønnsaker og forskjellige krydder for å sette smak. Siden jeg drikker kraften som te eller buljong i tillegg til å bruke den i mat, blir det litt mer spennende slik.

Av grønt bruker man som regel løk og hvitløk, men på grunn av FODMAPs gjør jeg aldri det. Et alternativ er den grønne delen av vårløk og purre, som ikke inneholder FODMAPs, men gir mye smak. I tillegg bruker jeg gulrøtter og selleri ofte.

Jeg bruker mange krydder når jeg koker kraft. Alltid laurbær, salt og pepper, men så er alt annet litt mer impulsivt. Friske urter er bra; rosmarin, timian, oregano, persille. Eller tørkede. Andre krydder jeg bruker er stjerneanis, anisfrø, nelliknåler, einerbær, muskat, kanelstang og kajennepepper. Har aldri noen plan, jeg bare dæsjer oppi det jeg føler for der og da, og det blir sjelden feil.

Noen sier at man skal vente med å ha oppi smakssettere til mot slutten av koketida, men jeg lar det bare koke med fra starten.

5. Gjenbruk
Her er noe jeg har gjort feil nesten helt til nå: Du kan bruke beina flere ganger! Jeg har alltid kastet dem etter første koking, men det er fortsatt næring igjen til en omgang til. Den blir kanskje ikke like bra som den første porsjonen, men det er absolutt ikke bortkastet.

15 thoughts on “5 gode tips til kraftkoking

  1. Takk! Kraftkoking er en litt mystisk greie, akkurat som en husmorhemmelighet som er litt vanskelig å finne ut av. Jeg har prøvd meg fram uten helt å få det aller beste resultatet, og dette var oppklarende. Det var f.eks. nytt for meg at fiskekraft tar så kort tid. Jeg gleder meg til neste gang jeg skal prøve meg.

  2. Bena kan kokes til de går i oppløsning. Masse god næring der. Men etter tre døgn, og hvor jeg kan klemme bena i stykker uten for mye vanskeligheter – da fyller jeg på med nye. Må koke mer i morgen, for etter frokost vil det være fritt. Har fått masse kalvebein, og det er helt supert. Kan lage gele av kraften også, for den smaker fint lite av seg selv. Har ikke forsøkt enda – men må prøve!
    Akkurat nå drikker jeg kraft med urter i som “te”. Kjempegodt

      • Kastes så alt for mye mat 🙁

        Har du smakt oksesener? Ren gelatin, kjempegode til å tykne kraft med (når bein brukes flere ganger blir jo bruskvevet «brukt opp»). Sener av andre dyr er vel akkurat det samme, men kun oksesener jeg har sett solgt i butikk (innvandrer). Konsistensmessig er det som fett, bare uten å være «fettete», om det gir mening. Avhenger av hvor lenge de er kokt, selvføglelig. Kan smakssettes med mye rart, da de ikke har særlig smak selv. Kjempekule greier!

  3. Jeg visste ikke at man kunne drive med gjenbruk også her 🙂 Laget kraft etter din forrige anvisning, og det er utrolig godt å ha i buljong i risotto, supper eller som «buljong» når det er skikkelig kaldt ute. Har fremdeles planer om å teste paleo-kosthold en måned, det bare virker fremdeles litt overveldende (og jeg har ikke fått kjøpt crock-pot enda).

    • Helt enig! Jeg koker ris i kraft nå, og tenker egentlig at jeg kan begynne å koke eller dampe alle grønnsaker i det også.

      Du er ikke nødt til å kjøre på med full paleo med en gang! Prøv for eksempel å kutte ut sukker eller gluten først, og ta det i små omganger. Mange synes det er enklere. Jeg ville sannsynligvis gjort det slik selv også, hvis det ikke var for at jeg var under utredning for matallergier.

  4. Hei.
    Veldig spennende med koking av kraft . Er ikke så veldig glad i kjøtt, men liker fisk.
    Lurte på om kraften av fisk blir like sunn?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *