15 Comments

  1. Takk! Kraftkoking er en litt mystisk greie, akkurat som en husmorhemmelighet som er litt vanskelig å finne ut av. Jeg har prøvd meg fram uten helt å få det aller beste resultatet, og dette var oppklarende. Det var f.eks. nytt for meg at fiskekraft tar så kort tid. Jeg gleder meg til neste gang jeg skal prøve meg.

  2. Bena kan kokes til de går i oppløsning. Masse god næring der. Men etter tre døgn, og hvor jeg kan klemme bena i stykker uten for mye vanskeligheter – da fyller jeg på med nye. Må koke mer i morgen, for etter frokost vil det være fritt. Har fått masse kalvebein, og det er helt supert. Kan lage gele av kraften også, for den smaker fint lite av seg selv. Har ikke forsøkt enda – men må prøve!
    Akkurat nå drikker jeg kraft med urter i som “te”. Kjempegodt

      • Kastes så alt for mye mat 🙁

        Har du smakt oksesener? Ren gelatin, kjempegode til å tykne kraft med (når bein brukes flere ganger blir jo bruskvevet «brukt opp»). Sener av andre dyr er vel akkurat det samme, men kun oksesener jeg har sett solgt i butikk (innvandrer). Konsistensmessig er det som fett, bare uten å være «fettete», om det gir mening. Avhenger av hvor lenge de er kokt, selvføglelig. Kan smakssettes med mye rart, da de ikke har særlig smak selv. Kjempekule greier!

  3. Jeg visste ikke at man kunne drive med gjenbruk også her 🙂 Laget kraft etter din forrige anvisning, og det er utrolig godt å ha i buljong i risotto, supper eller som «buljong» når det er skikkelig kaldt ute. Har fremdeles planer om å teste paleo-kosthold en måned, det bare virker fremdeles litt overveldende (og jeg har ikke fått kjøpt crock-pot enda).

    • Helt enig! Jeg koker ris i kraft nå, og tenker egentlig at jeg kan begynne å koke eller dampe alle grønnsaker i det også.

      Du er ikke nødt til å kjøre på med full paleo med en gang! Prøv for eksempel å kutte ut sukker eller gluten først, og ta det i små omganger. Mange synes det er enklere. Jeg ville sannsynligvis gjort det slik selv også, hvis det ikke var for at jeg var under utredning for matallergier.

  4. Anita

    Hei.
    Veldig spennende med koking av kraft . Er ikke så veldig glad i kjøtt, men liker fisk.
    Lurte på om kraften av fisk blir like sunn?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *