Hjemmelaget leverpostei – lav-FODMAP og uten melk

leverpostei2-2

Det første forsøket mitt på leverpostei var slett ikke verst, altså. Men denne versjonen er ørlitegranne mer fancy (les: flere ingredienser), selv om den er like lett å lage. Jeg har eksperimentert litt med erstatninger for løk for å gjøre den FODMAP-vennlig, og det funker bra. Bruk den grønne delen!

Oppskriften er delvis inspirert av fine Torunn i Paleomat, fordi hun bruker appelsinskall i sin versjon. Nam!

Dette kommer sikkert til å høres litt rart ut, men jeg har oppdaget leverposteien som mellommåltid. Jeg spiser den rett fra glasset uten noe annet. Det er såå godt! Jada, jeg er rar, men det anbefales for å få inn mer næring i løpet av en dag.

Lever er som kjent en super kilde til vitamin A, som er viktig for synet, huden, slimhinner, fosterutvikling (altså et must for gravide!), vekst og immunsystem. Puh! Du får også en god dose B-vitaminer her (som gjør at du tar opp andre næringsstoffer bedre), for eksempel B12, som mange nok skulle hatt mer av. Selen, sink og jern er viktig for immunforsvaret. Poenget er: Lever er en ekstremt næringstett matvare, det er bare å spise! Hilsen kostholdsstudenten 😉

Som tidligere – denne skal ikke bakes i ovnen, bare blandes i foodprocessor. Skal nok prøve ovnsbakt også – en annen gang.

Du trenger:

400 gram kylling- eller andelever (Holte gård har økologisk)

1 purreløk eller 1 bunt vårløk, hakket – bruk bare den mørkegrønne delen

Bacon-/andefett eller ghee til steking (smør kan også brukes hvis du tåler)

Olivenolje med hvitløk (hvitløk i ren form inneholder masse FODMAPs, men i olje er det trygt)

1 dl hvitvinseddik

Revet skall fra en appelsin

1 ts tørket timian

Salt og pepper

100 gram ghee (eller smør)

Slik gjør du:

Tørk av leveren og skjær den i mindre biter. Stek purre eller vårløk med leveren på middels høy varme i stekepanne. Bland inn olivenolje med hvitløk. Pass på varmen, leveren blir lett hard og seig på for høy varme.

leverpostei2

Tilsett eddik og appelsinskall. La det stå på lav varme under lokk eller aluminiumsfolie til eddiken har kokt inn, ca 10-15 minutter.

leverpostei2-1

Overfør blandingen til en foodprocessor eller bolle, og kjør det til en kremete masse. Det går ganske fort. Tilsett ghee mens processoren går, en spiseskje av gangen. Krydre med salt, pepper og timian, og kjør maskina i noen sekunder til slutt. Nå ser den slik ut:

andeleverpate

Leverposteien kan du ha på glass eller plastboks. Den bør stå i kjøleskapet over natta for å stivne. Du kan også fryse den ned, så slipper du at den blir dårlig før du rekker å spise opp. Posteien holder dog ganske lenge i kjøleskapet i lufttett beholder.

Server gjerne med en god klatt smør på varmt brød, for eksempel dette.

6 thoughts on “Hjemmelaget leverpostei – lav-FODMAP og uten melk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *