7 Comments

    • Hei! Takk for link, den skal jeg lese.

      Du har rett i at jeg burde skrevet mettet fett, for det er vel det folk er mest bekymra for når det kommer til dyrefett. Det finnes noe transfett i dyrefettet og, men når vi snakker om transfett mener vi som regel umettet fett. Så du er definitivt ikke på viddene 😉

      • Hei! Transfett er det mest av i vegetabilske produkter, altså mat som har blitt bearbeidet med varme. Hver gang vi steker noe på gøy temperatur (over 160 grader) og bruker feks olivenolje vil de gode fettsyrebe forvandles til Transfett som igjen vil transformere andre gode fettsyrer til mettet fett. Ergo potetgull og kjeks og kaker med herdet vegetabilsk fett (sjekk hvor ofte du finner den ingrediensen på en matvare!!) vil transformere eventuelt gode fettsyrer du har fått i deg den dagen til dårlige!

        Men mettet fett i seg selv er nok ikke så farlig som folk har trodd nei! Veldig fint at du har skrevet dette! Jeg har irritabel tarm og min datter på 3 år har det også, vi var begge mye bedre på ferie i Thailand, da vi spiste mye eggantagelig lokale økologiske egg/bacon/økologisk kjøtt og fisk/masse kokos!!/mindre kornvarer som gir for mye omega6. I en uke etter at jeg kom hjem var min irritabel tarm som helbredet. Pluttselig tålte jeg alt!!! Men så ødela jeg det da, før jeg skjønte dette med fettet. Nå håper jeg at jeg er på god vei tilbake til frisk mage!

        Kan jeg spørre? Har du blitt mer tolerant mot fodmapper etter at du nå i lang tid har endret kosthold? (Har fulgt deg en stund) 🙂

        Hilsen Renate:)

  1. Hei! Transfett er det mest av i vegetabilske produkter, altså mat som har blitt bearbeidet med varme. Hver gang vi steker noe på gøy temperatur (over 160 grader) og bruker feks olivenolje vil de gode fettsyrebe forvandles til Transfett som igjen vil transformere andre gode fettsyrer til mettet fett. Ergo potetgull og kjeks og kaker med herdet vegetabilsk fett (sjekk hvor ofte du finner den ingrediensen på en matvare!!) vil transformere eventuelt gode fettsyrer du har fått i deg den dagen til dårlige!

    Men mettet fett i seg selv er nok ikke så farlig som folk har trodd nei! Veldig fint at du har skrevet dette! Jeg har irritabel tarm og min datter på 3 år har det også, vi var begge mye bedre på ferie i Thailand, da vi spiste mye eggantagelig lokale økologiske egg/bacon/økologisk kjøtt og fisk/masse kokos!!/mindre kornvarer som gir for mye omega6. I en uke etter at jeg kom hjem var min irritabel tarm som helbredet. Pluttselig tålte jeg alt!!! Men så ødela jeg det da, før jeg skjønte dette med fettet. Nå håper jeg at jeg er på god vei tilbake til frisk mage!

    Kan jeg spørre? Har du blitt mer tolerant mot fodmapper etter at du nå i lang tid har endret kosthold? (Har fulgt deg en stund) 🙂

    Hilsen Renate:)

  2. […] Nå går vel skreisesongen mot slutten, men all hvit fisk er like fint her. Den hvite fisken er vel også kjent som den magre fisken, i motsetning til rød fisk, som er fet. Det er uansett haugevis av omega-3-fettsyrer i begge typer, og vi vet jo hvorfor det er bra. […]

  3. […] Nå går vel skreisesongen mot slutten, men all hvit fisk er like fint her. Den hvite fisken er vel også kjent som den magre fisken, i motsetning til rød fisk, som er fet. Det er uansett haugevis av omega-3-fettsyrer i begge typer, og vi vet jo hvorfor det er bra. […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *