Whole30 ukemeny uke 2

fersksuppe
Fersk suppe laget på ordentlig kraft er et mektig og godt vintermåltid. Og perfekt til rester, for det blir så mye!

For forrige ukes meny, se her.

Jeg tenkte å si litt om hvordan jeg planlegger ukemenyen. For maten lager jo ikke seg selv! Den må handles inn og tilberedes og porsjoneres ut. Man må tenke utafor boksen, og være smart med rester. Du synes kanskje det er mye restemat på programmet, men det er helt bevisst. For det første slipper man å lage mat hele tida, og for det andre kaster man mindre mat. Rester er noe man blir svært vant med på et lavkarbo/paleokosthold.

Så til hvordan jeg vil forberede matuka: Det viktigste man gjør er å sette av et par timer på søndagen til det jeg kaller cookup. Ordet er lånt av flotte Melissa, som står for mye av inspirasjonen for min del. På søndagen lager man altså mat i store kvanta, slik at man slipper å tenke på hva man skal ha til frokost og lunsj de neste dagene. Så kan man ha en mindre cookup den dagen restene tar slutt, eller spe på med kokte egg. Ikke gjør det for vanskelig, man kan godt spise bare egg og noe fett et måltid – så lenge du blir mett. Man skal ikke tyne restene for lenge heller, maten skal ikke bli dårlig. Tre-fire dager er maks.

Ukemenyen her er lagt opp slik at man søndag koker så mange egg man vil ha (4-5), steker  to kyllingfileter og kutter opp salatgrønnsaker. Til middag søndag forrige ukesmeny var det rotmos, og denne kan man gjerne lage en svær porsjon av, og ha på mandag og tirsdag. Lag alltid masse tilbehør når du har sjansen! Du kan også lage mandagens middag på søndag hvis du vil, da sparer du mer tid (ofte kjekt på en mandag). Tirsdag kan du lage torsk til frokost og lunsj på onsdag og torsdag. Husk at man kan lage en middagsrett uten at man må ha den til middag! I min verden finnes det ikke frokost-, lunsj- og middagsmat.

Det kan sikkert virke vanskelig å tenke på denne måten, og det er det jo, men man lærer as you go. Det å planlegge på denne måten gjør at du lærer hvor mye mat du trenger til hvert måltid, og du lærer å tenke framover. Vi er generelt ikke gode på planlegging, vi mennesker, men her får du god trening.

Her er menyen:

Denne lammeburgeren er episk - prøv pistasjpestoen!
Denne lammeburgeren er episk – prøv pistasjpestoen!

Mandag
Frokost: Kokte egg med rotmos og andefett/ghee
Lunsj: Kyllingsalat med olivenolje
Middag: Ovnsbakt laks/ørret og grønnsaker med smeltet ghee

Tirsdag
Frokost: Restelaks med rotmos
Lunsj: Kyllingfilet med ovnsbakte grønnsaker
Middag: Fersk kjøttsuppe

Onsdag
Frokost: Torsk med chorizo og sennep
Lunsj: Restelaks med salat og olivenolje
Middag: Restesuppe

Torsdag
Frokost: Restesuppe
Lunsj: Torsk med chorizo og sennep
Middag: Lammeburger med pistasjpesto

Fredag
Frokost: Kokte/stekte egg med pistasjpesto (Keep it simple!)
Lunsj: Resteburger med pistasjpesto
Middag: Pulled beef taco (Tilbered oksekjøtt som her, og bruk til taco. Salatblader fungerer som lefser)

Lørdag
Frokost: Restetaco
Middag: Chiligryte

Søndag
Frokost: Restebeef med ovnsbakte grønnsaker (og pesto?)
Middag: Restechili

Ha en fin uke!

4 thoughts on “Whole30 ukemeny uke 2

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *