Min erfaring med sukkerdetox

sukkerdetoxSå, gjett hva? Jeg er ikke perfekt! Som om noen trodde dét, men her er i alle fall et ordentlig bevis på at min viljestyrke også ryker iblant/ofte: Jeg falt av sukkerdetoxen på onsdag. På dag 15, så jeg hadde nesten greid det, men så var det middag med jobben og… ja. MEN det betyr ikke at jeg ikke har fått noe ut av det.

Etter over to uker helt uten sukker, søtstoffer og tilsetninger i maten, merket jeg flere fysiske og mentale endringer. Det beste var at jeg endelig fikk sove igjen. Etter jul hadde jeg mange netter der jeg sov dårlig og lite, og det resulterte i en Ida som konstant fungerte 50 prosent, og med skiftarbeid fra seks om morgenen fungerer det kanskje enda dårligere enn om man jobber fast tid. Og nå som jeg har krasjet litt på sukkerinntaket, kjenner jeg at søvnen er dårligere igjen.

En annen viktig ting er fordøyelsen. Det tar aldri lang tid fra jeg begynner å spise slik jeg burde, til jeg merker at magen blir flat (les: ikke flodhest), og at fordøyelsen er i gang. Det tok bare noen dager. Så har det vært litt opp og ned, men hadde jeg holdt ut lenger ville det jevnet seg ut, det vet jeg fra for eksempel Whole30-en jeg gjorde i fjor.

En interessant opplevelse jeg ikke har tenkt over tidligere, har vært at smakssansen har endret seg. Jeg er mye mer sensitiv overfor søte smaker nå enn jeg var rett etter jul. Husk at det ikke har vært lov å spise frukt med unntak av umoden banan og grapefrukt på dette opplegget. I starten av programmet syntes jeg grapefrukt var forferdelig bittert, men nå mumser jeg i vei og synes det er ganske søtt. Det sier noe om hva smakstilsetningene gjør med vår oppfatning av mat. Best å styre selv, sier nå jeg.

Huden min blir alltid irritert når den ikke liker kostholdet mitt, og straffer meg med kviser og uren hud. Pizzatryne, rett og slett. I løpet av de siste ukene har huden klarnet opp betraktelig, selv om det selvfølgelig fikk et tilbakeslag denne uka.

En ting jeg syntes var rart med 21 Day Sugar Detox, er at det er lov å lage «godteri» med andre smakstilsetninger enn søtstoffer (eks. kakao, kanel og vanilje). Jeg tenkte at det umulig kunne fri meg fra tanken på at jeg ville ha søtt, og det er nok sant. Jeg har tydd til umoden banan eller grapefrukt når jeg har kjent suget, og det har nok bidratt til at jeg fortsatt «craver» noe. Forskjellen er at jeg nå har lyst på grapefrukt istedetfor godis, og dét er vel en god ting.

En vane jeg har blitt kvitt, er å stappe i meg frukt fra kurven på jobb hele tida. Den inneholder verken grapefrukt eller grønne bananer (som oftest), så jeg har måttet ha med selv om jeg skulle ha noe. Druer og klementiner har vært min store svakhet de siste månedene, noe som har ødelagt en del for magen min. Nå klarer jeg å la være å plukke fra den kurven, og det er veldig nyttig.

1. februar starter jeg en ny Whole30, og da skal min forlovede være med. Jeg tror det er viktig at man har en form for støtte mens man holder på med sånt, og det er nok ganske klart at jeg er litt avhengig av et annet menneske som er på samme opplegg.

For deg som er interessert i å teste ut 21 Day Sugar Detox, kan du lese mer her.

One thought on “Min erfaring med sukkerdetox

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *