Frokostmuffins

eggmuffin2

Okay, så du spiser ikke brød, er lei av kokte egg og speilegg, og du orker ikke tanken på middag til frokost. På et lavkarbokosthold kan det virke som om egg er uunngåelig, men det er ikke uten grunn. Det er mettende, inneholder alt du trenger av nærinsstoffer (i en fint liten dose, selvsagt) og det er GODT. Man må bare variere litt!

Eggemuffins er et fint avbrekk fra vanlige eggefrokoster, og det beste er at man kan ha pålegg på dem, hvis man vil. Og så er det enkelt å ta med som niste – fint for meg, som alltid spiser på jobb.

Her kan du putte oppi alt du vil av grønnsaker, kjøtt og krydder – eller du kan bare lage plain eggemuffins, ittno’ knussel. Varierer du innholdet blir du ikke så lett lei.

Du trenger i utgangspunktet ett egg per muffin, men det hender jeg slenger oppi en desiliter eller så med kokosmelk, om jeg har rester stående i kjøleskapet. Hvis du dropper kokosmelka trenger du altså tolv egg for å fylle oppskriften under.

Til 12 muffins trenger du:

8 egg

1,5 dl kokosmelk

To håndfuller grønnkål (skjær vekk den tjukke stilken og riv opp i mindre biter)

En kvart squash

Salt og pepper

1 ts fennikelfrø

t ts krydderurter (jeg bruker provencekrydder)

Slik gjør du:

Sett stekeovnen på 180 grader.

Knus eggene og pisk dem lett i en bolle. Bland inn kokosmelk og ha oppi krydder. Vend inn grønnkål og tomat.

Fordel i muffinsformer. Jeg brukte først denne formen, som jeg trodde var nonstick – det var den ikke, så nå putter jeg bare papirformer oppi. Jeg er lur.

eggmuffin1

Stekes i muffinsformer midt i ovnen i ca 25 minutter (litt avhengig av hvor mye de hever).

Bonus! Serveringsforslag: Hjemmelaget leverpostei og en god klatt ekte smør (eller ghee). Enjoy!

eggmuffin3

5 thoughts on “Frokostmuffins

  1. Hei. Jeg har tatt en intoleransetest som sier at jeg ikke tåler 20 matvarer. Jeg blir ikke oppblåst. Blant annet den næringsrike kilden egg og banan. Jeg lurer på hvordan jeg skal vite at jeg tåler egg når jeg ikke blir oppblåst eller har noen tegn? Er det lurt å prøve fodmap da?

    • Jeg tror ikke det er noe poeng i å teste FODMAPs hvis du ikke har noen symptomer. Da vil du utelate mange sunne matvarer uten grunn. Når det er sagt, kan intoleranse gi mange andre bivirkninger enn oppblåsthet; for eksempel kvalme, hodepine, kviser, forkjølelsessymptomer eller bare utmattethet. Jeg ville fulgt rådene fra ernæringsfysiologen 🙂

  2. Hei 🙂
    Kan man variere grønnsaker litt som man vil her, eller er det noen smaker som klæsjer med egg?
    Og hvor likt omelett med grønnsaker smaker det egentlig? Jeg ser for meg at det må smake temmelig likt.

    • Hei! Her er det bare å la fantasien løpe løpsk, det er ikke meg bekjent noe som skikkelig kræsjer med egg. Jeg synes tomat og egg er en av de beste kombinasjonene som finnes, da. Det smaker jo såklart helt likt en omelett, det er bare formen som er annerledes 🙂

  3. […] Bra alternativ til deg som ikke er helt vant til dette middag-til-frokost-konseptet. Ligner på brødmat, er ikke brødmat. Metter lenge gjør det også, og du kan putte alt du har lyst på av grønt inni. Eller ha pålegg på. Eller begge deler! Oppskriften får du her. […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *