Sukkerdetox

sukkerdetox

Siden 6. januar har jeg vært på et program kalt 21 Day Sugar Detox, hvis formål er å få bukt med søtsuget etter jula (eller bare generelt). På mange måter er det som Whole30 – det krever at du spiser ren mat uten tilsetninger – men det er også en smule mer restriktivt. Min største utfordring er at man ikke får spise frukt, for eksempel. Har gått på en smell eller to der allerede. Godteri er egentlig ikke noe problem.

Men tanken er god – man er nødt til å holde seg unna triggermat for at cravings skal forsvinne. Det er ingen hemmelighet at jeg skeiet ut i jula, og nå betaler jeg for det i form av en passe sliten fordøyelse og intense cravings etter ting jeg vanligvis ikke vil ha.

Jeg tipper det er en del av dere som er ute etter en slik effekt, og jeg ville bare snakke litt om 21DSD for å vise at det finnes et opplegg som holder deg litt i hånda mens du gjennomgår helvetet. For det kan faktisk oppleves som det. Men jeg kjenner nå, etter en ukes tid, at det blir lettere, og kroppen føles bedre. Magen liker meg bedre for hver dag, og belønner meg fordi jeg er flink og spiser riktig. For meg er det nok.

På den annen side har man lov til å lage seg snacks uten søtstoffer, og det er kanskje noe jeg stusser ved. Hvis man skal få vekk søtsuget, er det ikke da litt juks å kunne snacke? Det var i alle fall noe av det jeg likte godt med Whole30; at jeg ble kvitt småspisinga mellom måltidene. Jeg finner ut hvor godt det fungerer å kunne jukse om et par uker. Så langt har jeg bare laget en sukkerfri kakao uansett.

Jeg aner ikke om dette programmet er noe bedre eller verre enn noe annet, men jeg synes uansett det er kjekt å kickstarte året med å være ekstra streng i kosten, fordi det gir meg enormt mye tilbake. Og jeg liker å eksperimentere litt med kroppen. Rett etter nyttår hadde jeg for eksempel store vanskeligheter med å få sove, og det skyldes at kroppen min fikk mye sukker og ble stressa av det. Du kan lese litt om effekten av kostholdet på søvnen her, og om hvordan du kan få bedre søvn her. Nå sover jeg godt igjen.

Det finnes så klart mange måter å få en bedre livsstil på – man MÅ ikke være så ekstrem som jeg er nå, selvfølgelig ikke. For de fleste er det kanskje bedre med baby steps, og da har jeg et eget innlegg med noen enkle tips til å kutte sukkeret her.

Hvis du lurer på hvorfor i alle dager man bør kutte ut sukkeret («Er det så ille, da?»), kan jeg jo lenke til en ganske ny artikkel om avhengighet, eller en litt eldre en, eller du kan google det selv.

Å leve uten sukker er godt. Jeg bare sier’e.

9 thoughts on “Sukkerdetox

  1. 21 day suger detox har jeg ikke prøvd ut før, men høre absolutt ut som lure greier! Er også veldig enig i dette med snacks. Det med paleofisering og småspising er noe av det jeg liker best med whole30. Det utfordrer hvertfall de fleste til å tenke nytt!
    Du er ikke den eneste som kosa deg i jula. Selv er jeg på dag 10 av whole30, frukt og bærfri. Er endelig blitt kvitt oppblåstheten, men fordøyelsen er ikke helt optimal. Håper det går seg til.
    For tiden driver jeg å tenker mye på tiden etter. Skal jeg spise godteri + sushi/pizza/anna kos hver lørdag? Skal jeg holde meg til en gang i mnd? Skal jeg holde meg til supermørk sjokkis og nøtter på lørdager? Skal jeg introdusere melkeprodukter? Skal jeg begynne å spise frukt på fast basis for første gang på et? Liker hvordan en whole30 tvinger deg til å tenke på vaner og hvordan man faktisk vil ha det! Kan jeg spørre hvor strikt du er i hverdagslivet?

    • Jeg er på samme sted som deg, egentlig. Fordøyelsen er veldig opp og ned, men det pleier å gå seg til når jeg er flink til å få i meg kraft og fermentert kål (sauerkraut). Bare et tips 🙂

      Det er vel litt sånn at når jeg har spist strikt klarer jeg å holde det en stund, men så sklir det ut. Jeg var aldri noen godterispiser i utgangspunktet, så min «versting» er nok kantina på jobb, der de serverer varmmat hver dag. Jeg spiser aldri gluten, peanøtter eller soya, men det hender jeg spiser f. eks. gryter der sausen nok ikke er paleo (har ikke spurt kantinedama). Frukt burde jeg ikke spise hver dag (les: flodhest), men offff, den fruktkurven på jobb er vanskelig å holde seg unna…

      Jeg er ikke så fan av å ha faste dager der man kan unne seg ting, da blir jeg gal. Jeg liker å heller være streng til hverdags, og så kan jeg være litt rampete og ta en sjokkis når jeg er på besøk hos svigers, uavhengig av hvilken dag det er. Men jeg tror det fungerer forskjellig for alle 🙂

      • Takk for at du deler, Ida! Jeg kjøpte 5 kg kraftbein i går, så skal endelig komme igang med kraftkokinga som jeg har usatt og utsatt. Fermentert kål har jeg også snusa på, men har ikke kommet helt dit enda. Hehe. Først bacon! Lager du med myse eller salt?

        I forhold til kantina sleit jeg også mye med det før, men siden sommeren har jeg alltid tatt med meg matboks. Det krever endel mer planlegging, men som oftest lager jeg ekstra middagsmat eller en omelett og har med. Har jeg matboks, så kan jeg jo ikke spise kantinematen uansett for mye det måtte friste! Vi har også fruktkurv på jobb. Alltid full av masse godt hele dagen! Før ble den flittig besøkt. Når jeg har tenkt over det, så ser jeg jo at et eple ofte blir til 3 + en pære og en banan. Da har jeg tapt. Derfor har jeg lagt ned forbud.

        Liker din innstilling ift å unne seg ting, problemet mitt tror jeg at lørdagen på en måte har blitt en kosedag, fordi det alltid har vært det. Jeg driver å øver meg på å kose meg med middagsmat, men får det ikke helt til. Rødvinen pleier å hjelpe (men det er jo uaktuelt nå), og med rødvin kommer ofte godtesuget. Jeg har nå uansett meldt meg på kurs hos hun Linn Sprudlende sunn om en mnd, snopekurs. Kanskje det gir litt inspirasjon!

        • Wow, jeg liker hvordan du bare går inn for disse tingene, bacon og kraft og snop og alt 😀 Spent på hva du synes om kurset, har aldri hørt om henne før. Lykke til!

  2. Har aldri gjort 21DSD, men lever ganske Whole30 hele tiden… i perioder baker jeg en del, da blir det selvfølgelig annerledes. Men kan gå måneder mellom hver gang, så Whole120 er ikke så ille 😛 Jeg er nok ekstrem (Autoimmun Paleo er ganske striks), men så var jeg ganske syk i utgangspunktet. Da trengs det noen grep. Begynte ikke rett på, det har gått gradvis – og på veien har jeg blitt flinkere til å lytte til kroppen. 🙂 Nærmer seg fire år siden jeg kjøpte godteri sist, med unntak av sjokolade. Og sjokolade har jeg ikke kjøpt på et år! Og jeg var en godtegris (om enn kun i helgene + når jeg var skikkelig sjuk). Hadde aldri trodd jeg skulle få problemer med at mat var «for søt», men det skjedde 😛

    • Takk for at du deler historien din. Den autoimmune paleoen er nok best å starte med uansett hvilken sykdom man har, ettersom de matvarene kan fremkalle betennelser i kroppen – jeg gjorde i alle fall det.

      Du er jammen sterk som er så streng! Det er utrolig hva man greier når det er helsa som står på spill. Viktig å lytte til kroppen. Stå på! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *