Hvordan få bedre søvn

Spis skikkelig, så sover du bedre!
Spis skikkelig, så sover du bedre!

Dårlig søvn skyldes som regel hormonell ubalanse, som igjen skyldes stress. For lite søvn skaper stress. Det er en ond sirkel.

For en tid siden skrev jeg et innlegg om hvor viktig søvn er for at fordøyelsen vår skal fungere, og nå er det på tide å følge opp med tipsene jeg lovte.

De aller fleste av oss får for lite søvn, selv de som mener de ikke gjør det. Derfor er det desto viktigere å passe på at den søvnen man faktisk får, er så god som mulig. Det er ikke uten grunn at man snakker om skjønnhetssøvn, for å si det sånn.

Hvis du er en av dem som mener du ikke trenger mer enn fem-seks timers søvn per natt: Prøv å få inn sju-åtte timer hver natt i noen uker, og se hvor stor forskjell du merker. Jeg gjetter: Veldig stor.

Som turnusarbeider merker jeg stor forskjell på ukene der jeg begynner klokka seks om morgenen, og de jeg jobber fra to på dagen. Konstant underskudd på søvn fem dager i strekk påvirker immunforsvaret, humøret og hvordan jeg føler meg generelt. Til slutt blir man en vandrende zombie.

Derfor: Her er fem fine anti-zombietips:

1. Spis ordentlig mat
Ja, maten vi spiser påvirker søvnen vår. Du vil garantert merke forskjell på søvnkvaliteten din om du i en måneds tid unngår for eksempel sukker og ferdigmat. Ikke bare vil det gi blodsukkeret ditt et skikkelig kick, men det vil også stresse opp hormonene dine, slik at kroppen ikke klarer å roe ned til kvelden. Ren, uprosessert mat er kilden til alt godt.

2. Ta magnesiumtilskudd
Magnesium er godt for mye; faktisk er alle cellene i kroppen vår avhengige av nok magnesium for å ikke dø. Også søvnkvaliteten vil ha godt av det, blant annet fordi magnesium regulerer blodtrykket, og gjør at vi sover roligere. 500-600 mg magnesium før leggetid vil gjøre forskjell.

3. Spis godt fett
Fett er ikke farlig. Og da mener jeg ikke fett som i et McDonald’s-måltid, men som i ren fisk, olivenolje og smør. Omega-6 får de fleste i seg mer enn nok av gjennom blant annet vegetabilske oljer og korn, men Omega-3 kan alle spise mer av. Fett produserer søvnhormoner, altså er det nok best å få i seg nok av det.

4. Få inn gode rutiner i livet ditt
Prøv så godt du kan å legge deg og stå opp til samme tid hver dag. Helst skal du ha sju-åtte timer (jeg vet det er vanskelig). Dette for å opprettholde en fast hormonsyklus.

Siste måltid bør ikke være seinere enn tre-fire timer før leggetid.

En halvtimes dagslys hver dag.

Unngå kaffe etter klokka ett om dagen (nei, jeg tuller ikke).

Drikk to liter vann om dagen, minst, men stopp to timer før du legger deg, så du slipper å måtte stå opp midt på natta.

5. Skap et godt sovemiljø
Vi stirrer alle inn i én eller mange skjermer i løpet av dagen, også om kvelden. Det unaturlige lyset gjør det vanskelig for kroppen å forstå at det blir natt, og dét igjen skaper unødig stress, så du ikke får sove. Slå av PC og TV, og les heller en bok en times tid før du legger deg.

Soverommet bør ikke være varmere enn 21 grader, men helst rundt 18. Skaff deg en alarmklokke uten baklys, ikke bruk mobilen (den bør uansett ikke ligge på soverommet).

Sov godt!

Kilder:

http://www.marksdailyapple.com/the-definitive-guide-to-sleep/#axzz2pTQE32HJ,

http://wellnessmama.com/4936/how-to-improve-sleep-naturally/

3 thoughts on “Hvordan få bedre søvn

  1. Hei, har lyst til å høre dine tanker.
    Jeg jobbet for 10 år siden er 3-skifts turnus (dag, kveld, natt innenfor samme uke) noe som tullet helt med mitt hode og min søvn. Etter dette har jeg ikke sovet bra, egentlig svært svært dårlig. Ble utredet for søvn for 3 år siden, og rundt samme tid gikk på den berømte veggen fordi jeg ikke hadde sovet mer enn noen få timer i så mange år. Ble så medisinert, så nå sover jeg, men henter meg ikke skikkelig inn.
    Jeg er yoga lærer, mediterer, trodde at kroppen skulle komme tilbake til det normale av seg selv, da jeg har stor tro på dens helende kraft.
    For 5-6 år siden ble jeg svært syk i magen, legen fant ikke ut hva det var, men jeg kuttet ut melk og gluten og magen min er fin nå. Mitt immunforsvar har blitt betydelig bedre. Men, jeg sliter fremdeles med utmattethet til tross for at jeg sover (på medisiner).
    Vi lager ren mat her hjemme, jeg har begynt å koke kraft som jeg drikker om kvelden. Jeg tar melkesyrebakterier. Jeg har prøvd magnesium om kvelden, men i motsetning til det de fleste opplever, kjennes det ut som om jeg har drukket 3 kopper kaffe før leggetid. Har forsøkt adaptogener, som mange sover bedre på samtidig som de får mer energi. Energien kjente jeg, men begynte igjen å sove dårlig. Jeg vet at jeg er svært sensitiv for det meste, av tilskudd og vitaminer.
    Vil så gjerne finne igjen energien min, og bli mer stabil (er kroppen i ulage/sliten, så føler hodet med) igjen.
    Phew, det ble langt, kanskje jeg må booke en time hos deg. Men, har du noen umiddelbare tanker?

    • Hei! Beklager så sent svar. Turnus kan tulle skikkelig med kroppen og psyken, og jeg tror jeg selv ennå ikke er i mål etter at jeg gikk i turnus for 1,5 år siden. Jeg jobber med det ved å sove åtte timer hver natt – minst, spise bra og næringsrikt, og ta vitaminer og mineraler hver eneste dag. Det er rutine å lage kraft, langkokt kjøtt, lettfordøyelig mat. Omega-3 og vitamin D hver morgen.

      Utfordringen er at vi er forskjellige, så dette er kanskje ikke det som funker for deg. Jeg synes du gjør mye bra. Jeg tenker at det kan være andre ting enn magnesium som gjør at du får hjertebank om kvelden, men det er vanskelig å si hva.

      Send meg gjerne en mail til ida@naturligkosthold.no, så kan vi prate mer 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *