Laktosefri kakao

laktosefri kakao
Jeg liker å lage den så tjukk at jeg må spise den med skje!

En kopp varm kakao hører vinteren til, men med både melk og sukker passer det ikke meg så godt. Både melkeprotein, laktose og sukker er som oftest no-no. Her har jeg derfor en snillere versjon, der melken er byttet ut med kokosmelk, og sukkeret med kokossukker. Sistnevnte gjør at du slipper blodsukkerdroppet en time etter at du nøt denne koppen. Det synes jeg er helt greit.

Faktisk kan du – om du er glad i litt bitrere kakao – kutte ut sukkeret helt, og heller ha oppi 1/2 ts vaniljepulver og 1 ts kanel. Det blir søtt, men ikke for søtt.

PS. Ikke alle tåler kokosmelk like godt på grunn av litt høyt innhold av FODMAPs. Prøv deg fram med for eksempel mandel- eller rismelk. Da trenger du ikke vann i tillegg, for konsistensen er tynnere.

Du trenger:

4 dl kokosmelk (ikke light)

1 dl vann

3 ss kakaopulver (ja, du kan bruke den fra Freia)

1 ss kokossukker

Slik gjør du:

Fremgangsmåten er som til vanlig kakao. Bland melk, kakaopulver og sukker i en kasserolle, og varm opp. Jeg pleier å vente med å blande inn sukkeret, og heller smake til når det er blitt varmt. Kokosmelk gjør at det blir søtere enn med vanlig melk uansett.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *