Frokostgrøt med ingefær og kanel

Denne lager jeg ofte når jeg er hjemme om morgenen. Nam!
Denne lager jeg ofte når jeg er hjemme om morgenen. Nam!

Nok en gang inspirert av paleobloggen Under vårt tak – en nydelig grøt for de som savner havregrøten. Den er korn- og melkefri. Denne inneholder egg, så om du ikke tåler det, anbefaler jeg denne. Noen med IBS er sensitive overfor nøtter, så jeg ville prøvd meg litt fram med mengden her. Denne reagerer ikke jeg på, i alle fall.

Ingefær er en utrolig allsidig smakstilsetning, men den er også helsebringende. Den inneholder masse antioksidanter, så spis det hvis du vil holde forkjølelsen unna i vinter. Det skal også hjelpe mot kvalme og reisesyke, for de som sliter med det.

Du kan bruke ingefær i nesten alt – jeg får det i meg gjennom te (Pukka og Yogi har mange gode), middag (gryter og supper) og frokost, med denne fine grøten. Ingefær er så godt!

Du trenger:

2 egg

1 – 2 dl mandel- eller kokosmelk

2 ss kokosmel

Revet ingefær (så mye du vil, jeg river et par centimenter av roten til én porsjon)

1 ss nøttesmør (jeg bruker macadamia/cashew fra Nutisana) (kan sløyfes)

Noen hakkede hasselnøtter

Noen hakkede mandler

Linfrø og solsikkefrø etter ønske

Slik gjør du:

Visp sammen egg, melk og mel i en kasserolle, og varm opp. Riv ingefær oppi, og bland inn nøttesmør til ønsket konsistens. Det kan hende du må spe på litt med melk etter hvert, grøten skal bli fluffy og ikke tørr.

Til slutt blander jeg inn mandler, nøtter og frø. Jeg liker også å putte noen frosne bær på toppen. Da setter jeg bare skåla med ferdig grøt og bær i microen, og tiner i 40 sekunder.

One thought on “Frokostgrøt med ingefær og kanel

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *