Søvn og hva det gjør med fordøyelsen

Søvn er et nødvendig onde for noen, og et yndet gjøremål for mange. Vi trenger søvn av mange ulike årsaker, men siden dette er en blogg om fordøyelsesproblemer og matallergier, vil jeg si litt om hvilken innvirkning søvn og hvile har på dette.

Det er nemlig ikke bare mat som påvirker hvor godt vi har det med kroppen. Helsa vår generelt påvirkes av hvor mye eller lite søvn og hvile vi får. Så om du er en av dem som tenker at du trenger lite søvn, vil du nok få deg en overraskelse nå.

Studier viser at pattedyr som sover mye har et mye bedre immunforsvar enn de som sover lite. Tenk det, du. Nå har jo vi mennesker en litt annen type livsstil enn dyra, men det sier noe om at søvn er viktig for å holde seg frisk. Mye forkjøla? Tenk over hvor mye søvn du har fått i det siste, eller hvor stressa du har vært. Sannsynligvis vil du finne en sammenheng der.

Så hva har dette med fordøyelsen å gjøre? Jo, magen vil være mer sensitiv i perioder der du er stressa, akkurat som du er mer mottakelig for sykdom i disse periodene. Immunforsvaret omfatter jo også magen. Tilstrekkelig med søvn og hvile er derfor viktig for at fordøyelsen skal fungere optimalt. Sju-åtte timer eller mer er ideelt, men for mange av oss vanskelig å få til. Selv begynner jeg på jobb klokka 06.00 hver tredje uke, og da skal det litt til for å legge seg tidlig nok. Magen min har det nok mye bedre i kveldsvakt-ukene mine og i helgene, for å si det sånn.

Vi er faktisk så avhengige av søvn at man dør av dét før man dør av sult. Yes. Det skal mye til, så klart, men det sier noe om hvor viktig det er.

Så hva kan du gjøre for å få inn litt mer hvile i hverdagen? Her er noen tips:
– Sov lenge når du kan. Nei, man kan ikke ta igjen søvn, men du vil sannsynligvis ha en god magedag de dagene du har sovet minst åtte timer. Skriv en loggbok og sjekk selv.
– Gi yoga eller meditasjon en sjanse. Ja, alle maser om denne yogaen nå om dagen, men jeg opplever virkelig at det fungerer. Kommer på yoga med kumage, går ut igjen mye finere i formen. Og det finnes mange typer av både yoga og meditasjon, prøv det.
– Denne kan du gjøre på jobb: Pusteøvelser. Dette lærte jeg på et stressmestringskurs i regi av min egen arbeidsplass, og det er veldig enkelt: Pust rolig ut og inn fem ganger, helt ned i magen og ut igjen. Det trenger ikke være mer som skal til.
– Finn tid til å koble helt ut når du kan. Du vet best selv hvordan du gjør det. Hvis ikke, er dette en ypperlig sjanse til å finne det ut. Noen får mer energi av å sove lenge, andre finner restitusjon i aktiviteter som å gå en tur. Jeg liker å sitte på kafé og lese en bok, en ekte storbyklisjé som funker som bare dét for meg.

Poenget er: I tillegg til kosthold har stressnivå mye å si for magehelsa. Immunforsvaret ditt vil styrkes om du greier å få inn nok hvile og søvn i hverdagen, og det vil gjøre magen din mer tolerant mot mat du ellers tåler dårlig.

Et eget innlegg om hvordan du kan få bedre søvn kommer snart. Å legge inn avkobling i hverdagen er en fin start, men søvnkvalitet er også viktig, spesielt når vi sover så lite som mange av oss gjør.

7 thoughts on “Søvn og hva det gjør med fordøyelsen

  1. Har samme erfaring som deg, magen er mer medgjørlig når man får sovet nok 🙂 Meditasjon (mindfulness) syntes jeg også har god effekt i hverdagen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *