Alternativer til egg i baking

Det trenger ikke være noe problem å bake uten egg!
Det trenger ikke være noe problem å bake uten egg!

Nå er det en stund siden jeg har skrevet en sånn «tips og råd»-type artikkel, så her kommer en til deg som føler deg opprådd fordi du ikke tåler egg.

Egg er ofte vanskelig å unngå, særlig i bakst, men også i ferdigmat som kjøttkaker, pølser og pålegg. Jeg har selv vært intolerant mot egg i et års tid, og funnet en del måter å lure meg rundt problemet på.

For å bare ha sagt det: Det aller beste uansett er å unngå ferdigmat så godt du kan. Mat fra bunnen av er det beste – alltid. Sånn.

Så over til det du egentlig vil ha svar på: Hva erstatter man egg med?

I bakst kan egg fungere enten som bindemiddel, eller som hevemiddel. Du vil oppleve at brød-/rundstykkedeig og kakedeig henger dårlig sammen uten egg, så her er det om å gjøre å finne noe med litt samme konsistens.

1. Yoghurt (naturell)

Tåler du melkeprodukter, har jeg absolutt best erfaring med yoghurt når jeg har bakt. Spesielt i dette brødet fungerer det mye bedre enn alt annet. 1 dl yoghurt tilsvarer ett egg. Husk at laktose inneholder masse FODMAPs, så det aller beste alternativet hvis du har IBS eller bare sensitiv mage, er laktosefri yoghurt.

2. Linfrø i vann

Denne er rimelig sikker med tanke på allergier (i alle fall er linfrøallergi ikke like vanlig som for eksempel melk). Her knuser du linfrø – enten i en kaffekvern, med morter eller foodprocessor, og lar det svelle i vann. 1,5 dl vann med 2 ss linfrø tilsvarer ett egg. Etter ca ti minutter har blandingen blitt eggehvitelignende i konsistensen.

3. Olivenolje/annen nøytral olje

Et par spiseskjeer per egg. Fungerer best i brøddeiger, synes jeg.

4. Eggerstatning

Dette er vel det jeg vil kalle en nødløsning. Det finnes flere eggerstatninger på markedet, men den mest tilgjengelige er vel denne fra Orgran. Det er bare potetstivelse og litt tilsetninger, altså fri for gluten, melk, soya og alt. Dette blander du med vann. 1 ss no-egg i 2 ss vann, som gir deg ett «egg».

5. Banan

Dette har jeg faktisk ikke prøvd selv, og det er fordi jeg ikke liker å spise så mye frukt. Overspising av frukt er ikke bra for små (eller store) IBS-mager. Men hvis du føler at du tåler det godt, kan du bruke en halv, helst ganske moden banan, per egg. Mos bananen, og rør den inn med resten av ingrediensene. Prøv med annen most frukt også, for eksempel gresskar.

Merk at disse løsningene fungerer best til oppskrifter hvor egg ikke er hovedingrediensen. Det er for eksempel ikke særlig vellykket å prøve å erstatte eggene i en omelett eller fritatta. Sorry mac. Men i brød, rundstykker, kaker, kjøttkaker osv. fungerer det bra. Og ikke vær bekymret for at disse tingene vil sette smak på maten, det gjør de ikke.

Så var det å få deigen til å heve. Det kan du få til med gjær eller bakepulver. Mange vil helst unngå gjær (meg selv inkludert), og da er bakepulver det soleklare alternativet. Her er det viktig å ikke bruke for mye, da det vil gi en såpeaktig smak på resultatet. Samtidig vil jo for lite gjøre at deigen ikke hever nok. Vanligvis vil 1 ss bakepulver erstatte ett egg. I superbrødet mitt (se lenke lenger opp) bruker jeg fire ss bakepulver, og det går helt fint.

Som hevemiddel kan du også bruke natron. Det er imidlertid helt nødvendig med en syre i deigen hvis du skal bruke det, ellers vil den ikke reagere, som det heter. Ikkeno hevings, altså. Natron vil med andre ord fungere utmerket hvis du bruker yoghurt som bindemiddel i deigen. Du kan også bytte ut litt av væsken med appelsinjuice.

Som i all matlaging er det alltid slik at øvelse gjør mester. Prøv deg fram med de ulike løsningene. Et hett tips er å bruke veganske oppskrifter, fordi veganere ikke spiser egg. Smart, yes?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *