Supergod omelett!

Omeletten er som skapt for skiftarbeidere og alle andre som trenger å planlegge måltider kvelden i forveien.
Omeletten er som skapt for skiftarbeidere og alle andre som trenger å planlegge måltider kvelden i forveien.

Jepp, såpass skal jeg skryte på meg. Min kjære har spesialisert seg på frittata, som jeg får til frokost (ja, jeg er bortskjemt!), men omeletten – den kan jeg.

Nå som jeg (hurra!) kan spise egg, går det stort sett ikke en dag uten at jeg får det i meg, og omelett er en enkel måte å gjøre det på, samtidig som man kan putte inn alt man vil av kjøtt og grønt i tillegg. Hvis man vil. Dessuten er det fint når man trenger frokost og lunsj til dagen etter, men ikke vil stå hele kvelden på kjøkkenet. Det trenger ikke være så vanskelig!

Denne oppskriften er smått tilpasset for å spises en stund etter den er laget. Anbefaler å bruke mindre kokosmelk eller vann hvis du skal spise med en gang, for å slippe å vente så lenge. Jeg vil tippe at rundt en desiliter holder.

Jeg varierer innholdet i omeletten litt for hver gang, men grunnoppskriften er den samme.

Du trenger:

4 egg

1/2 boks kokosmelk eller et par desiliter vann – kokosmelk gjør omeletten mektigere, og du får mer fett.

Salt og pepper

Italiensk krydder

Her er ting jeg liker å putte oppi (ikke alt på en gang da):

Spinat                                       Skinke

Tomat                                       Chorizopølse

Soltørket tomat                    Ost

Paprika                                    Oliven

Pesto                                        De grønne bladene av purren (det er bare stilken som inneholder mye FODMAPs)

Slik gjør du:

Knus fire egg i en bolle, visp sammen og krydre. Ha oppi kokosmelk eller vann, så de øvrige ingrediensene. Rør godt sammen, og ha blandingen oppi en varm stekepanne. Jeg pleier å steke i baconfett, andefett eller ghee.

Start med høy varme, og reduser til lav etter ca tre minutter. Så skal omeletten ligge og kose seg til den er nesten gjennomstekt, kan gjerne være litt bløt oppå. Da bretter du omeletten på midten, tar panna av plata, og lar den hvile i en halvtimes tid. Hvis du ikke skal spise den med en gang da.

Ta daa!

omeletten

3 thoughts on “Supergod omelett!

  1. Tusen takk for mange gode mattips! Jeg har irritabel tarm og bestemte meg i går for å prøve meg på en low-FODMAP-diett. Googla litt rundt temaet, og fant mest bare den standarde oversikten over hva low-fodmap vil si. Så ble superglad da jeg kom over bloggen din! Trenger litt inspirasjon nå for å erstatte de gamle matvanene med nye som er bedre for meg 🙂

    • Så hyggelig at du liker bloggen, og kjempefint hvis den blir nyttig for deg. Low FODMAPs har i alle fall fungert veldig bra for meg, men det er forskjellig for alle, selvfølgelig. Jeg har uansett lært veldig mye, så det er bare å spørre hvis du lurer på noe.

      Lykke til med maten! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *