Ovnsbakte gulrøtter på tre måter

Mitt første forsøk ble litt svidd, men det smakte fortreffelig likevel!
Mitt første forsøk ble litt svidd, men det smakte fortreffelig likevel!

Høsten er høysesong for rotgrønnsaker. Det er ikke alltid like fint for de med IBS, for eksempel inneholder kålrot og beter masse FODMAPs. Likevel er det noen rotgrønnsaker som går finfint, og én av dem er gulroten. Og takk for det!

Jeg har blitt helt frelst på gulrøtter de siste ukene. Den er svært allsidig; den kan kokes, stekes, bakes i ovn – bare fantasien setter grenser, som det heter i klisjéene. Du skal få noen tips til ovnsbaking av gulrot av meg her. Det er nemlig flere krydderkombinasjoner som funker fjell her.

1. Med himalayasalt

Dette er den desidert enkleste, men som jeg har lært det siste året, trenger ikke god mat være komplisert. Salt fungerer like godt på alt, så lenge man bruker godt salt. Jeg bruker ikke det vanlige bordsaltet lenger, men nesten utelukkende det rosa saltet fra Himalayafjellene. Det er renere enn bordsaltet, helt uraffinert. Det har så smått begynt å komme i butikkene i Norge, men så langt har jeg sett det kun i helsekost og på TGR-butikkene. De har fine krydderhyller med ekstremt billig krydder. Bare et tips! Ellers får du det selvfølgelig på iHerb.

Uansett, slik gjør du:

Sett stekeovnen på 200 grader.

Legg litt kokosolje på et bakebrett kledd med bakepapir, og smelt oljen i ovnen mens den varmes opp. Kutt opp gulrøtter i små båter, og legg dem på bakebrettet når oljen er smeltet. Sørg for at alle båtene blir dekket av olje. Så salter du med så mye salt du vil ha, før du setter brettet inn i ovnen igjen.

Bakes i 25 minutter.

2. Med karri og kanel

Karripulver inneholder hvitløk og løk, og er derfor ikke lav-FODMAP.

En uslåelig kombinasjon, litt sterkt og litt søtt. Jeg pleier å bake masse av dette i ovnen og ha stående i kjøleskapet, det er kjempegodt til både fisk, svinekjøtt og kylling.

Ha gulrotbåtene i en plastikkpose, og ha over krydder: En god dæsj karri og en liten dæsj kanel. Kanelen trenger du ikke like mye av, den tar fort over. Prøv deg frem! Hell oppi nok olivenolje til at det rekker til alle båtene, og så begynner du å blande. Kna posen godt, slik at alt krydderet og oljen blander seg jevnt-ish over gulrøttene. Ha alt over på et brett med bakepapir, og putt i ovnen.

Bakes i 25 minutter.

Her som tilbehør til svinefilet.
Her som tilbehør til svinefilet.

3. Med tørkede urter

Jeg er stor fan av både italiensk krydder og provencekrydder, men her kan du bruke en blanding av alt du liker. Rosmarin må man ha med, men også timian og basilikum er faste innslag hos meg. Italiensk krydder er uansett det jeg bruker mest.

Her bruker du samme fremgangsmåte som over, men med urter istedet. Du kan selvfølgelig bruke kokosolje eller til og med smør istedet for olivenolje.

Bakes på 200 grader i 25 minutter.

Som nevnt er det alltid en god idé å tilberede en stor batch med grønnsaker som du kan ta av i dagene etterpå. Gulrøtter passer til alt av kjøtt, det er krydderet som avgjør hva det smaker best til. Salt og urter er likevel et ganske safe valg til både rødt og hvitt kjøtt, og til fisk, såklart.

7 thoughts on “Ovnsbakte gulrøtter på tre måter

    • Er nok mange som har kokt gulrot litt oppi halsen – det var i alle fall det jeg fikk mest som barn. Jeg takker paleokostholdet for alle de nye tilberedningsmåtene jeg har lært meg. Stor forskjell på kokte og bakte grønnsaker 😀

  1. Hei! Høres deilig ut alle variantene! Stusset bare på det du skriver om kålrot. Kålrot (Turnip) står på ok-lista på alle fodmap-lister jeg har sett. Og jeg spiste kålrabistappe her om dagen og det gikk helt fint. Har du prøvd det selv?
    Hilsen Renate:)

    • Jeg har prøvd det, og det gikk ikke så bra. Men som med alle andre grønnsaker og frukt på de ulike listene, er det forskjellig for alle. Så fint at du kan spise det! Jeg får vurdere det igjen snart, det kan jo ha endret seg siden jeg spiste det sist 🙂

  2. Hei!
    jeg holder på å lese David perlmutter: Sunn tarm klart hode, og har lyst til å prøve å fermentere grønnsaker og jeg ser at du har en grei oppskrift. Men hva er fiskesaus, og evt. kan den byttes ut med noe annet?

    • Hei! Fiskesaus er en salt smakstilsetning som ofte brukes i asiatiske retter. Det lages av fermentert fisk. Du kan lage en lignende smak ved å bruke sterk grønnsakskraft og soyasaus, ca. 2:1 deler. Har ikke prøvd det selv, men leser at andre gjør det. Verdt et forsøk 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *