8 Comments

  1. Hei igjen! Jeg bruker dine oppskrifter som inspirasjon, men ikke slavisk. Jeg er som deg, følger nesten aldri en oppskrift, men tar det jeg har og lager noe. Jeg var særdeles heldig med en brunris-risotto med reker, selleri og spinat her om dagen og den gjorde godt for magen!

    Vet ikke om du har lagt merke til en observasjon jeg selv har gjort i forbindelse med oppblåsthet. Jeg føler meg mindre oppblåst hvis jeg spiser proteiner (særlig kjøtt) sammen med salat fremfor kokte rot-grønnsaker (potet/søtpotet/gulrot o.l) men jeg kan spise de kokte rotgrønsakene uten å bli oppblåst hvis jeg spiser de alene el feks m spinat og oliven. Altså, det jeg prøver å si er: det virker som magen min fordøyer maten best om jeg ikke inntar karbohydrater (selv om de er low-fodmap) sammen med proteiner.
    Dette støttes av en bok jeg har lest om syre/base-fordøyelse en gang. Har du gjort lignende observasjoner med din egen mage?

    Og så lurer jeg på hva enzymene du tar heter 🙂

    Takk for inspirasjonen! Jeg er mye bedre i magen (litt opp og ned, men mye bedre enn før!!)

    Klem, Renate

    • Jeg er glad for å høre at du liker oppskriftene, og for at du føler deg bedre!

      Alle er jo forskjellige, men jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver. For min del har det fungert bra å kutte ned på grønnsakene, ettersom det er FODMAPs som er mitt største problem. Før kunne jeg ha fem ulike grønnsaker til middag, nå holder det med to, for eksempel.

      Anbefaler denne artikkelen hvis du vil lese om magesyre og fordøyelse, han har også mange andre gode artikler om emnet.

      Jeg bruker Now Foods Super Enzymes, som jeg kjøper på iHerb. Den anbefales!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *