Grillet makrell med agurknudler

Makrell er billig og god mat. Dessuten er den ikke oppdrettet, og dermed full av næring!
Makrell er billig og god mat. Dessuten er den ikke oppdrettet, og dermed full av næring!

Det er makrellsesong, og det er grillsesong. Da vet du hva du har å gjøre.

Jeg har aldri vært noe glad i noen annen fisk enn laks, før nå i det seinere. Det handler nok mest om at jeg var/er lite kreativ når det gjelder tilberedningen. Jeg har i alle fall virkelig fått øynene opp for makrell, og denne helgen grillet vi makrellfilet. Det ble supergodt, og det gikk fortere enn vi rakk å si «makrell». Verdt å merke seg at makrellen er blant fiskene med høyest mengde omega 3-fettsyrer også.

Jeg har kjøpt et juliennejern! Det er genialt, for nå kan jeg lage «nudler/spaghetti» av grønnsaker. Første forsøk ble agurk. Det er en oppskrift jeg fant via en app jeg har kjøpt for hele seks kroner, den heter Fast Paleo. Full av nomnom.

Rebelsk som jeg er grillet jeg tomat i ovnen også. Jeg skal jo ikke spise tomat nå, egentlig, men jeg klarer liksom ikke la være. Jeg føler kanskje ikke at det er det største nederlaget jeg kunne opplevd akkurat nå…

Du trenger:

Makrellfilet (én til to per pers)

En hel agurk

1 ts havsalt

2 ts spisskummen

Sitronskall

Tomater

Slik gjør du:

Makrellen trenger altså ikke grilles veldig lenge; et par minutter på hver side holder. Vi brukte en sånn fiskerist, men det hadde vi ikke trengt. Pensle makrellen med litt olivenolje før du griller, så setter den seg ikke fast. Det gjorde ikke vi, og gjett hva? Den satte seg fast.

Så til de spennende «nudlene». Juliennejernet fungerer som en potetskreller, så du skreller rett og slett agurken hele veien ned til det ikke er noe igjen. Da får du fine strimler som ligner nudler. Jeg blandet inn havsalt, spisskummen og sitronskall (som jeg rev med jernet).

Tomatene grillet jeg i ovnen, for da synes jeg de blir best. 250 grader på øverste hylle i ca 20 minutter.

En nydelig, lett søndagsmiddag!

14 thoughts on “Grillet makrell med agurknudler

  1. […] Men nå synes jeg selv at jeg bør være litt flink – så jeg begynner enkelt. De ovnsbakte cherrytomatene var starten, og nå «avanserer» jeg til en ekstra ingrediens; agurk. Jada, det er jo fortsatt tomat og agurk, men her er det hva du blander oppi som teller. Olivenolje med hvitløkssmak er nøkkelen her, pluss litt sitron og spisskummen. Husk at hvitløkolje er lav-FODMAP – stoffene skilles bare ut i vann, ikke olje. Agurk og spisskummen er en killer combination som jeg også bruker når jeg lager agurknudler. […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *