13 Comments

  1. Veldig interessant det du skriver. Jeg har vært i 2-dagersbryllup i helgen og pga buffeter kunne jeg velge mer proteiner og har spist veldig lite grønnsaker. Jeg har valgt bort alle fodmap-rike grønnsaker, og magen min har vært flatere (men i dag tillot jeg meg kornflakes med rismelk og litt fibrex som i følge engelske fodmap-lister skal være ok, samt middag med karbonadedeig, spinat, gulrot, potet, og litt selleri og magen står ut som en ballong! Forresten fikk jeg jordbær med fløte på besøk hos noen også (spiste bare litt, og jeg er ikke laktoseintollerant i følge test) så kan hende det var litt for mange grønnsak/frukt-ting tilsammen selv om alle er low-fodmap.

    Det er fryktelig uvant for meg å skulle kutte så mye grønnsaker. Jeg er vant til å tenke helt motsatt, at vi må ha mest grønnsaker og ikke så mye kjøtt. Tar du noe fiber ved siden av?

    Du inspirerer meg til å prøve ut dette altså. Lengter etter den «gode magefølelsen» der jeg slipper å kjenne magen min hele tiden (syreplager/oppblåsthet og knip). Jeg har også hatt masse magekatarr og reflux oppigjennom. Zantax og Nexium hjalp ikke meg skikkelig heller. Faktisk hadde jeg heller aldri halsbrann før jeg tok disse medisinene. Legen min sier at halsbrann skyldes for mye magesyre når magen er tom, men for lite når den er full og skal fordøye maten, dermed blir ikke alle enzymer «slått på» for å fordøye maten skikkelig. (Men årsaken til at problemet oppstår kan jo variere fra person til person) Virker som vi har veldig like symptomer hvertfall. Måtte vi begge få skikkelig has på dette! 🙂

    • Legen din har rett, vi får faktisk plager av for lite syre, i motsetning til hva mange tror.

      Jeg tar kun fordøyelsesenzymer ved siden av nå. Det er viktig å ikke ta helt av med frukt, grønt og laktose, spesielt sistnevnte. Potet er også problemmat for meg. Dessuten er det et poeng å gå all in og ikke bare kutte ut deler av FODMAPs. Derfor denne strenge dietten for min del. Nulltoleranse, rett og slett. Det er da det funker 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *