Surret svinestek

vinestek
Svinestek med søtpotet, bakt gresskar, en grønn pepper og oliven. Søtpotet og gresskar er ikke lav-FODMAP.

Noen ganger har man bare lyst på en god stek. Noen ganger har man en halv stek i fryseren som man vil ha til frokost og lunsj (det er meg).

Godt det er så lett å lage!

Kjøper du steika ferdig surret, er det ikkenoe problem. Hvis ikke, kan du bruke vanlig hyssing.

Steka legges på folie (ikke innpakket), og stekes midt i ovnen på 170 grader, og er ferdig når den har en kjernetemperatur på rundt 85. La kjøttet hvile litt før du skjærer i det.

Ta da! Så lett var det.

surret svinestek
Luktet LITT for godt i leiligheten da denne kom ut av ovnen!

2 thoughts on “Surret svinestek

  1. Ser deilig ut! Har bare solist ting på ja-listen i det siste og likevel er magen som en vannseng. Lurer på om jeg ikke kan spise glukose-frukt eller tomat heller. Spiste spinatsalat m 2 Cherrytomater, en boks tunfisk, agurk, olivenolje og sitronsaft og litt solsikkekjerner i går….magen ble kjempestor etter en time. I dag prøvde jeg riskaker med smør og tynne skiver av moden banan. Heller ikke bra. Makrell i tomat funket heller ikke. Og ikke glutenfrie knekkebrød. Er litt motløs nå. Magen er veldig misfornøyd.
    Har du prøvd peppermynteolje? Leste om det i en artikkel om IBS. Skulle være bra. Eller tar du andre urter?
    Hilsen Renate

    • Kroppen er et avansert system, du må være tålmodig. Man anbefaler at man eliminerer alle FODMAP-rike matvarer i fire til seks uker for at man skal se en effekt. Solsikkekjerner kan godt være du reagerer på, det gjør jeg, i alle fall. All frukt også.

      Ikke gi opp håpet, dette tar tid, men det er verdt det.

      Har ikke prøvd peppermynteolje, jeg har derimot prøvd lakrisrot (les mer her), som fungerte bra.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *