10 Comments

  1. Hei igjen!
    Lurte på det du skrev om nøtter. I følge flere lowfodmap-lister står nøtter som ok. Engelske lister har vært mer utfyllende enn norske, der stod Valnøtter og mandler, pecan, macadamia og faktisk pianøtter som ok. Stemmer ikke det?

    Og så lurer jeg på om du klarer å holde vekten oppe med en slik diett du nå beskriver ovenfor. Jeg sliter med å få i meg nok kalorier. Går ned i vekt og blir mager og skral. Og så får jeg hard mage av proteinrik kost….

    • Ja, dette med FODMAPs er vanskelig. For min del har jeg ikke opplevd at noen av listene der ute passer perfekt til meg. Brokkoli er også en gjenganger på safe-lista, men jeg kan absolutt ikke spise det, for eksempel. Nøtter gir meg masse luft, så det må jeg bare kutte. Tåler du det, kjør på! Nøtter er sunt 🙂

      Jeg gikk fryktelig mye ned i vekt da jeg oppdaget matintoleransene og alt det, og ble som du også sier syk og tynn. Trikset er å få i seg nok sunt fett, noe jeg var altfor dårlig til i starten. Likte ikke fet mat, stekte aldri i olje. Nå bruker jeg kokosolje til alt, og noen ganger klarnet smør, for eksempel til bacon. Oliven er noe jeg spiser ofte, og olivenolje er kjempefint å dryppe på salaten. Nøtter er også en super kilde til sunt fett, dersom man tåler det.

      Magen har godt av mer fett, det fungerer som smørning for kroppen! 🙂 Ta eventuelt et Omega 3-tilskudd, jeg gjør det også.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *