Biff med grillet paprika og kassava

Ytrefilet med grillet paprika og kassavabåter, omnomnom!
Ytrefilet med grillet paprika og kassavabåter, omnomnom!

Som kjøttelsker kommer man bare ikke unna en god biff! Det går mye i fisk og kylling her i huset, men rødt kjøtt er virkelig godt, det også. Jeg tror hovedgrunnen til at jeg spiser litt mindre av det er at det er dyrere. Jeg kommer til å spise mye mer rødt kjøtt under Whole30-en min, og trolig etter det også.

Det er ingen grunn til å tenke at rødt kjøtt er helseskadelig, til tross for utallige advarsler om kreftfare og tette blodårer. Sannheten er at grunnlaget for advarslene rett og slett er utilstrekkelige. Les mer om det på Pål Jåbekks blogg.

Det beste er å bruke kjøtt fra dyr som beiter, men det viktigste er at det er rent, uten tilsetningsstoffer.

I dag har jeg prøvd grillfunksjonen på komfyren for første gang. Jeg har aldri vært noe flink til å eksperimentere med de ulike greiene på ovnen, de bare er der. Men surfer man gjennom oppskrifter på amerikanske blogger ser man at den ofte blir brukt, så da må jo jeg prøve også. Og det fungerer veldig bra! Her har jeg grillet paprika og kassava.

Kassava er roten av buskveksten maniok. Hvis du har brukt tapiokastivelse i baking, er det bare malt kassava. Den inneholder altså en del stivelse. Den er minst like fantastisk som søtpoteten, og er en veldig god erstatning for hvit potet. Den kan også brukes på omtrent samme måte, men kanskje ikke som bakt «potet». Jeg har prøvd å lage fries i stekepanne, bakt båter i ovnen, og grillet båter, som her. Den smaker litt spesielt, men mildt. Du vil mest sannsynlig like den! Jeg vet ikke hva jeg liker best av cassava og søtpotet, faktisk.

Kassava får du i innvandrerbutikker. Velg de litt store, for det blir en del svinn når du skjærer av skallet. En viktig ting med cassava er at den MÅ varmebehandles før man kan putte den i munnen. Den inneholder giftstoffer som er viktig å få vekk. Skyll derfor kassavaen godt i kaldt vann etter at den er skrelt, og kok den gjerne litt før du eventuelt gjør noe mer med den. Merk at kassava ikke er lav-FODMAP.

Du trenger:

Til to personer

300 g ytrefilet eller annet biffkjøtt

2 store kassava

2 paprika

Grillkrydder, timian, salt

Slik gjør du:

Skrell og skjær kassavaen i båter, før du skyller dem i vann i et dørslag. Legg dem i en kasserolle, og fyll opp med vann til alt er dekket. Kok opp, og la koke i rundt ti minutter. Hell av vannet og la båtene tørke litt.

Imens kan du skjære paprika og legge på et stekebrett med bakepapir. Jeg brukte kokosolje på bakepapiret for å få litt mer fett, men det kan sløyfes. Hell kassavabåter over på brettet. Krydre med salt, grillkrydder og timian.

Grillpå øverste rille i 25 minutter på 200 grader.

Mot slutten av tiden steker du biffen. En god, medium stekt biff skal stekes i ca to minutter på hver side på sterk varme. Jeg steker biffen i klarnet smør, eller ghee. Det er bare smør der man har tatt vekk proteinene i melka, og bare fettet er igjen. Helt trygt for de med melkeallergi eller laktoseintoleranse.

Vanskeligere trenger det ikke å være!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *