Hvordan kutte ut sukker

Sukker kommer i mange former og farger, men ingen av dem er bra for deg.
Sukker kommer i mange former og farger, men ingen av dem er bra for deg.

Visste du at sukker er mer avhengighetsskapende enn heroin?

Det er ganske skremmende å tenke på. Og da er det ikke rart det er vanskelig å slutte med heller. Det er ingen tvil om at helsemyndighetenes råd om å kutte ned på sukkerinntaket er fornuftig, men de sier likevel det er OK hvis ti prosent av inntaket vårt er sukker. TI prosent! Det er mye, når man tenker på at kroppen faktisk produserer alt den trenger av sukker helt selv.

Jeg – og mange med meg – mener det er like greit å kutte det helt ut, først som sist. Og da mener jeg alt. Ikke bare de åpenbare sukkerkildene, som godteri, brus og kaker, men også halvfabrikata, pålegg og andre ferdigmatprodukter. Det finnes ekstremt mye sukker i matvarer som man ikke tenker over.

Dessuten, for de som har irritabel tarm eller en hvilken som helst annen fordøyelses- eller magesykdom, er det ingenting bedre du kan gjøre for kroppen din enn å slutte å gi den sukker. Det gjelder selvfølgelig for alle andre mennesker også, men spesielt viktig er det for den som er syk.

Så hvordan kutter man ut sukker, da? Her er noen tips og råd:

  1. Begynn med de store tingene. Rangér hva du spiser som inneholder mest og minst sukker, og begynn øverst. Det er ingen vits i å kutte ut pastasausen, hvis du likevel drikker en halv liter Cola hver dag.
  2. Kast alt du har i skapet som inneholder sukker. Dette er ikke en «test» for å se om du greier det, for så å belønne deg selv med sukker når du er ferdig. Dette er slik du skal leve framover, så du vil ikke få bruk for det igjen. Det er også lettere å falle for fristelsen når det er så lett tilgjengelig. Har du en samboer som ikke er med på sukkerkuttet; be ham eller henne om å ha kjeksene sine et sted du ikke kan se dem.
  3. La folk få vite hva du holder på med; samboer, familie, venner og kolleger. På den måten oppnår du (forhåpentligvis) respekt og støtte, som er viktig. Det er lett å si ja til kake hvis ingen vet at du egentlig ikke skal ha. Når alle vet om målet ditt, vil du kjenne at viljen til å klare det blir større – bare fordi du vil vise dem at du kan. Det blir også pinlig hvis noen legger merke til at du jukser, og stiller spørsmål ved det.
  4. Planlegg måltidene dine godt, og sørg for at du har noe i bakhånd om søtsuget skulle melde seg. Og det vil det, spesielt de første par ukene. Når man er sulten eller godtesjuk, tar man som regel ikke rasjonelle valg. For at du ikke skal gi f… og spise noe søtt, er det smart å ha frukt eller litt nøtter tilgjengelig. Det betyr ikke at du skal fråtse i frukt, for frukt er også søtt, men det er mye bedre enn smågodtet i skåla på jobben.
  5. Les på pakninger i butikken. Sukker finnes ikke bare i sukker, det går under mange navn. Alle -oser (f. eks. dextrose, fruktose), sirup og stivelse bør vekk. Du har også kunstige søtningsstoffer som slutter på -ol (for eksempel maltitol og xylitol). Maltodextrin er et tilsetningsstoff som stort sett er stivelse. «Sukkerfri» på pakka betyr bare «stappfull av andre søte ting som også gjør deg godtesjuk». Det er lett å gjøre feil, derfor kan du huske på dette: Ser innholdslista ut som en lærebok i kjemi, la være å kjøpe det.
  6. Vær sterk! De som har vært gjennom dette vet hvor hardt det kan være. Det kan virke merkelig å skrive om dette som om det var rus du skulle venne deg av med, men jeg minner om den første setningen i dette blogginnlegget. Det er virkelig en prøvelse. Men vit at de første to ukene er de verste: Du vil oppleve humørsvingninger, hodepine og cravings. Det blir lettere, men du må bare over den første kneika.

Husk at belønningen du får i form av en friskere kropp, er bedre og varer lenger enn de to minuttene når du spiser en sjokolade. Lykke til!

Kilder:

http://www.forbes.com/sites/jacobsullum/2013/10/16/research-shows-cocaine-and-heroin-are-less-addictive-than-oreos/

http://www.huffingtonpost.com/kristin-kirkpatrick-ms-rd-ld/sugar-addiction-_b_3861957.html

Robert Lustigs anerkjente forelesning om sukker: Sugar – The Bitter Truth

4 thoughts on “Hvordan kutte ut sukker

  1. […] Dette ser helt enormt ut, men faktum er at jeg stort sett lever på denne måten allerede. Forskjellen nå blir hvor nøye jeg er på utskeielser – her er det nulltoleranse – og jeg har heller ikke unngått tilsetningsstoffer tidligere. Sukker har jeg kuttet ut før, men spiser nå mer og mer av det, og det ønsker jeg å slutte med igjen. Les mer om hvordan man kutter ut sukker her. […]

  2. […] Det finnes så klart mange måter å få en bedre livsstil på – man MÅ ikke være så ekstrem som jeg er nå, selvfølgelig ikke. For de fleste er det kanskje bedre med baby steps, og da har jeg et eget innlegg med noen enkle tips til å kutte sukkeret her. […]

  3. Hei!
    Hva er din erfaring med ris? Er ris og potet som inneholder mye stivelse ikke bra for folk med IBS? 🙂

    • Min personlige erfaring med ris er at jeg tåler det dårlig, det samme gjelder potet. Grunnen er for mye stivelse, ja. Men det er også mange som tåler det godt, så dette må man nesten teste ut selv. Mengden har såklart også noe å si. Det er litt uenighet om hvorvidt stivelse er bra eller ikke for IBS, så det finnes ingen generell regel her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *