Idas blåbærsmoothie

smoothieFor det er sikkert ingen som har laget en slik smoothie før… Uansett er den superenkel, og jeg spiser den som regel til kvelds. Ikke det beste kveldsmåltidet, kanskje, men jeg har reflukssykdom, og da må man passe på matmengden før leggetid.

Nå om sommeren er smoothie helt flott, og du kan gjøre den akkurat så næringsrik som du vil. Jeg bruker for eksempel macapulver i min, som er laget av – ja, nemlig – macaroten. Selv om jeg ikke er noe opphengt i såkalt supermat, inngår maca i denne gruppa. Den er rik på B-, C- og E-vitaminer, samtidig som den er energigivende og motvirker stress. Du får også med deg litt kalium, kalsium, jern og sink.

Jeg kjøper macapulver på iHerb. Du får kjøpt det på helsekosten også, men det er dyrt. Du kan lese mer om macaroten her.

Da er det vel på tide å avsløre denne oppskriften.

Du trenger:

2 dl kokosmelk
1 ss macapulver
2 dl frossen blåbær/bringebærblanding
1 dl vann (eller til ønsket konsistens)

Slik gjør du:

Bland kokosmelk og pulver i blenderen først, slik at bladene ikke ødelegges av isen. Ha oppi bær, her blir det ofte veldig på slump. Bland til alt er knust, og etterfyll med vann til du får den konsistensen du vil ha.

Ta da!

PS: Husk at om du har IBS er ikke bær noe man skal fråtse i, men både blåbær og bringebær regnes som lav-FODMAP.

2 thoughts on “Idas blåbærsmoothie

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *