15 Comments

  1. Marianne Kristiansen

    Hei! Jeg er aktiv leser av den fine bloggen din, og har prøvd flere av de gode oppskriftene. Men denne søtpoteten blir jeg ikke helt klok på. Du skriver at den har lite FODMAPs, men appen fra Monash Uni sier noe annet. Der har den «rødt lys». Jeg finner litt blandet informasjon ellers også. Har du noen tanker om det? Jeg leste blant at du ikke tålte det under sykeperioden.
    Jeg spiser søtpotet innimellom, fordi det er så godt og næringsrikt, men prøver å begrense meg litt. Litt usikker på om jeg reagerer på det.

    Takker for svar!
    Hilsen Marianne.

    • Hei! Så hyggelig at du leser bloggen 🙂

      Ja, det har jeg også sett. Den appen er veldig grundig, og tar virkelig alle forbehold. Det er nok noen som reagerer på søtpotet, men jeg er ikke en av dem. Når det er sagt, kan det godt være søtpotet som gjør at det «tipper over» en dag jeg har spist litt mye annet som jeg ikke burde. Og ja, da jeg var syk reagerte jeg kraftig på den, og har ikke spist den siden. Skal snart teste igjen, for jeg kjenner at magen har det bedre igjen nå.

      Det er jo til syvende og sist bare du som kan vite om du reagerer på en matvare. Det finner man ut gjennom å teste sammen med andre matvarer man vet man ikke reagerer på.

      Håper det var et OK svar, det finnes jo aldri noen fasit.

  2. Marianne Kristiansen

    Det var absolutt et OK svar 🙂 Ja, dessverre finnes det ingen fasit, selv om jeg lenge håpet på å finne en som kunne løse alle mine problemer. Det er først nå jeg har vært i god nok form til å kunne teste matvarer, og det virker ikke som om søtpotet gir meg særlig trøbbel, hvert fall. Heldigvis 🙂

  3. Jostein

    Hei du,
    Fant bloggen din fordi jeg søkte på søtpotetoppskrifter.

    Tradisjonell visdom har druesukker på lista over «kjappe» karbohydrater (sammen med de andre monosakkaridene), og stivelse på lista over de «langsomme» karbohydratene. Altså at stivelse forårsaker mindre svingninger i blodsukkernivå enn det druesukker gjør. Du skriver derimot at:

    «Dessuten blir stivelsen i søtpotet omdannet til glukose raskere enn den i den hvite poteten, og fraktes dermed ut til cellene raskere. Det gjør at den ikke påvirker blodsukkeret i like stor grad, og sørger for en langsom fordøyelse, så man slipper det store blodsukkerdroppet.»

    Kan du forklare nærmere hva du egentlig mener, og hvorfor søtpoteten eventuelt motiser etablert kunnskap på dette området?

    • Hei! Det jeg mener er at det er mer stivelse og fiber i søtpoteten enn i hvit potet, og siden kroppen ikke klarer å fordøye fiber og stivelse ordentlig, vil prosessen gå raskere. Nå har jeg lært i etterkant av denne artikkelen at den virkelige forskjellen skyldes hormonet adiponektin, som har en viktig reguleringseffekt på insulin. Søtpotet øker nivået av adiponektin i blodet. Det finnes flere nyttige artikler om dette på nett, denne er fin å starte med.

      • Jostein

        Kroppen begynner nedbryting av stivelse allerede i munnhulen, ved hjelp av enzymet amylase.
        I ditt opprinnelige innlegg skriver du at den hvite poteten er bannlyst på grunn av sitt høye innhold av stivelse, og i kommentaren framholder du at søtpoteten har høyere innhold av stivelse. Jeg blir derfor ikke klokere av ditt svar. Hvordan kan raskere nedbryting av polysakkarider i fordøyelsessystemet ha en stabiliserende effekt på blodsukkeret?
        Det er riktig at mangel på adiponektin i kroppen er assosiert med diabetes type 2, men artikkelen du viser til har ikke vitenskapelig belegg for at søtpotet øker nivået av adiponektin i blodet. Den har derimot en del unøyaktigheter som ikke tjener saken den fremmer.
        Gode artikler om adiponektin finnes på pubmed, men viser i første rekke effekt av høye doser gitt til genmanipulerte mus. Å trekke fram adiponektin som en formildende omstendighet for høyere innhold av karbohydrater er det dermed ikke dekning for etter min mening.

        Siden er så god på smak hadde det vært kult om den var en supergrønnsak, men det finnes nok dessverre ikke.

        Vår middag er i mellomtiden fortært, og den smakte aldeles fortreffelig. Bakt søtpotet som tilbehør til ovnsbakt laks kan anbefales på det varmeste!

        🙂

        • Det står ikke at søtpoteten har høyere innhold av stivelse enn den hvite poteten, men høyere enn mange andre grønnsaker. Poenget er at søtpoteten påvirker blodsukkeret i mindre grad enn den hvite poteten, og derfor liker mange å bytte ut den hvite poteten med søtpotet.

          Når det gjelder blodsukkerpåvirkning kan det forklares med at glukosen forsvinner raskere ut i blodet, i motsetning til for eksempel hvit potet, der prosessen går langsommere, og dermed rekker å påvirke blodsukkeret i større grad. Vi får ikke den «duppen» som gjør at vi blir slappe og mer sultne igjen etter kort tid. Det er også en del fiber i søtpoteten som hjelper med å dempe blodsukkerstigningen.

          Så fint at du også har blitt glad i denne rare grønnsaken, den passer jo nesten med alt! Takk for tipset, det skal jeg jammen prøve 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *