Næringsgjær – den nye osten?

Det ser kanskje ikke supergodt ut, men det er et flott supplement til veldig mange retter!
Det ser kanskje ikke supergodt ut, men det er et flott supplement til veldig mange retter!

Ost er kanskje det jeg synes er vanskeligst å holde meg unna. Jeg liker ikke å ha i meg for mye melkeprodukter, og spiser derfor heller ikke mye ost. Men jeg elsker det de gangene jeg spiser det.

Men det finnes alternativer! Og da mener jeg ikke de kjipe soyaproduktene du får i matbutikken. Næringsgjær kan i mange tilfeller brukes som ost, spesielt er den yndet hos mange veganere. Men det er også verdt å sjekke ut for melkeintolerante. Jeg skal ærlig innrømme at det ikke kan måle seg med ostesmaken (kanskje mer parmesan når jeg tenker etter), men det smaker faktisk veldig godt. OG det inneholder, som navnet tilsier, noen viktige næringsstoffer.

Først bør jeg kanskje forklare hva næringsgjær er. Det er en inaktiv – død, om du vil – form av gjæret vi kjenner fra for eksempel baking og brygging. Det fungerer derimot ikke som hevemiddel, men noen bruker det som smakssetter i bakst fordet. I motsetning til aktiv gjær kan næringsgjær trygt spises av folk med candida eller som vil holde seg unna gjær av andre grunner.

Som nevnt blir næringsgjær mye brukt i det veganske kostholdet, mye på grunn av vitaminene og mineralene i det. Næringsgjær inneholder B-vitaminer, folsyre, selen og sink. Flere produsenter tilsetter også B12, for det finnes ikke der fra før. Det finnes ikke noen naturlig, ikke-animalsk kilde til B12. Man kan jo derfor diskutere hvor lurt det er for veganere å spise det, men det er ikke hva dette innlegget handler om.Det kan være vanskelig å få i seg nok B12 når man ikke spiser animalske produkter, og næringsgjær kan derfor være en bidragsyter. Tro ikke at det er en fullverdig kilde til vitaminet, du må spise en god del av det for å få til dét.

Vil du ha litt ekstra proteiner i kosten, er det jo kjekt å vite at to spiseskjeer med dette inneholder ni gram protein. I tillegg får du litt ekstra fiber. Pass derfor på om du vet at du ikke tåler for mye av det.

Kyllingcurry med næringsgjær på toppen.
Kyllingcurry med næringsgjær på toppen.

Så til hva dette kan brukes til – jeg lovte dere en osteerstatning, gjorde jeg ikke? Her er noen forslag du bør prøve:

– På taco

– På lasagne (etter steking!)

– På pizza (ikke i ovnen, nei)

– I bakverk (om du spiser det)

– I gryter og supper

– Som topping på gryter, supper og salater

– I potetstappe (søtpotet <3)

– I farser

– På popcorn (ikke det verste du kan synde med!)

– På pastaretter (om du spiser det)

– I proteinshaker/smoothies

Prøv det på ALT! Du vil nok finne enda flere alternativer hvis du bare husker å bruke det. Jeg har brukt det på de fleste middagsretter, og det er få ting det ikke passer til.

Du får kjøpt næringsgjær på helsekost i Norge, da under navnet Bjäst. Det er imidlertid veldig dyrt i forhold til om du kjøper det utenlands. Jeg kjøper NOW Foods’ Nutritional Yeast Flakes på iHerb.com. Næringsgjær finnes forøvrig både som flak og som pulver, jeg har alltid brukt flak.

Mer inspirasjon kan du finne her (på engelsk).

Her har jeg ganske enkelt strødd næringsgjær over ovnsbakte grønnsaker. Omnomnom!
Her har jeg ganske enkelt strødd næringsgjær over ovnsbakte grønnsaker. Omnomnom!

4 thoughts on “Næringsgjær – den nye osten?

  1. Næringsgjær er flott :)! Men vil si meg uenig i at all soyaosten er kjip. Det kommer veldig an på merket! Finnes masse god veganost, blant annet har de stort utvalg på Sunkost Gunerius (Oslo).. Jeg anbefaler for eksempel Jeezini, som kommer i mange forskjellige smaker, samt Wilmersburger :).. Men er bare å prøve seg frem, for smaken er som baken!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *