4 Comments

  1. Ellen Kristine F. S

    Hei!:) Jeg er 23 år gammel og ble svært dårlig i juni 2012. (Luft i mage, rumling, konstrant svie, sterk kvalme, hyppig diare, periodevis, etc.. Det har også gått hardt utover øyne (hornhinnebet.) hud og ledd)Har etter dette vært dårlig hver dag. Har som følger av dette svært lite energi og magen har tatt kontrollen over min hverdag, desverre. Jeg har vært under utredning lenge men valgte å stoppe det for et halvt år siden da undersøkelsene var svært smertefulle og det ble en påkjenning, uten svar.. De har sett betennelser i tynntarm, tykktarm, spiserør, de trodde IBS, de trodde Chrons sykdom, altså hit og dit.. jeg har testet kortison o.l. men liker ikke å gå på medisiner.. Nå tenkte jeg å prøve Low Fodmap, før jeg evt går på ny utredning… Noe jeg utsetter da jeg holder på med utdanning oppi dette ! Det jeg lurer på , er hvorfor du ikke spiser brød? Da det står glutenfritt på low fodmap listen min, trodde jeg at jeg skulle bake glutenfritt brød og at jeg kunne spise det.. har også planlagt å kjøpe inn gl. fri pasta, etc. og føye det inn i kostholdet. tar jeg feil da? Lurer på om jeg har misforstått noe eller ikke.. Jeg er ikke vant til å spise brød til frokost men er vant til Cottage cheese og nøtter, mye kesam og bær, Youghurt, men dette kan jeg ikke lengre spise på grunn av – laktose… Havregrøt har aldri vært særlig velkommen i min mage, og brød gjør at jeg ser ut som en ballong.. håper glutenfritt blir annerledes.. Flott at jeg endelig fant bloggen din:)! Har ikke gledet meg til å starte da jeg ikke vet helt hva jeg går inn i… Samboeren min spiser helt vanlig, og elsker karbohydrater – er helt” nødt til “å ha potet, ris etc “attåt” det andre haha. Så det blir en utfordring! Men det går sikkert fint Håper du kan svare meg, tusen takk på forhånd

    • Hei, takk for at du leser bloggen!

      Jeg startet med å bruke glutenfrie alternativer til brød og pasta jeg også, men innså til slutt at det ikke bare var gluten, men for mye karbohydrater magen min ikke likte. Dessuten er mange av alternativene laget av ting som ikke er low FODMAP, for eksempel erter, linser og bønner.

      Så nå holder jeg meg til et ganske lavkarbo kosthold, og har det veldig fint med det. Men jeg tenker at det kan være greit å prøve seg fram, du finner jo fort ut hvor godt du tåler glutenfritt brød.

      Lykke til med det nye kostholdet, håper du følger deg bedre snart! Skal ofte ikke mer enn noen dager til før du merker forskjell 🙂

  2. […] Grunnen til at jeg ikke vil ha mel i kakene er at jeg reagerer på det aller meste av meltyper. Mandel- og kokosmel er like ille som hvetemel for meg. Gresskarkjerner og solsikkekjerner går i små mengder. Antakelig er det for høyt fibernivå som gjør at magen ikke liker mel av noe slag. Gjør det noe? Neida, jeg bare spiser ting som dette i stedet. […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *