Frokost uten brød, melk og egg

Er det alt du er vant med å spise om morgenen, sier du? Tåler ingen av delene, sier du? Vel, da er det på tide å endre noen vaner!

De siste ukene har jeg spist dette…

Kyllingcurry med næringsgjær på toppen.
Kyllingcurry med næringsgjær på toppen.

…dette…

Kyllingfilet med ovnsstekte grønnsaker.
Kyllingfilet med ovnsstekte grønnsaker.

…dette…

Tapasrester med ekstra grønt og persille.
Tapasrester med ekstra grønt og persille.

…oooog dette:

Ørretpålegg med salat og sennep + avocado.
Ørretpålegg med salat og sennep + avocado.

…til frokost! «Men det er jo som å spise en hel middag først på dagen,» sier du kanskje. Og hvorfor ikke, svarer jeg da. Frokostblandingen fra matbutikken er uansett stappfull av sukker, og du kommer ikke til å savne den etter å ha vent deg til din nye start på dagen.

Skal du kutte ut maten som ikke er bra for deg, er du nødt til å legge om, og samtidig passe på at du får i deg den næringen du trenger. Og nei, du er ikke avhengig av karbohydrater. Proteiner og fett er det du trenger; det gir deg energi og holder deg mett.

Dette er rett og slett en tilvenningssak, og krever bare litt planlegging i forkant. Du er selvfølgelig ikke bundet til å spise rester til frokost hver dag, det er bare at jeg har dårlig tid om morgenen før jobb, så det passer meg utmerket. Jeg kan godt spise det samme to dager på rad uten å bli lei. Men har du tid til å lage deg frokost hver dag, go for it!

I helgene liker jeg å ovnsbake tomater og/eller andre grønnsaker, kanskje steke litt bacon eller kyllingstrimler. Legg til en halv avocado eller en håndfull oliven, og du har en perfekt sammensatt frokost. Hvem sier at du ikke kan spise en biff til frokost om du har lyst?

Frokost er på mange måter det måltidet jeg liker best. Jeg inntar den som regel på jobb, men den er så viktig for hvordan jeg føler meg resten av dagen. Jeg kvikner til, blir klar i hodet og blir i godt humør. Jeg er A-menneske av natur, men jeg har jo mine gretne øyeblikk fordet. Men etter å ha fått i meg mat, husker jeg som regel ikke hva som var så ille. Så viktig er frokost for meg.

Er du travel om morgenen som meg, bør du alltid ha en plan for frokosten minst en dag i forveien. Er du en sånn som planlegger alle middagene for uka hver søndag – bra for deg! Jeg er nok ikke så ram, men jeg har likevel en viss kontroll over hvilke dager det blir middag i huset, og hvilke dager det bare blir så som så. Da må jeg tilberede en salat eller andre grønnsaker kvelden i forveien. Det er et system man kommer inn i etter hvert, og det er ikke vanskelig. Man må rett og slett bare gidde. Og når du vet hvor bra det er for deg, gidder du vel?

Slik setter du sammen en perfekt frokost uten brød, melk og egg:

Proteiner: Kjøtt, fisk eller fugl.

Grønnsaker: Alt du vil ha!

Fett: Kokosolje til steking, olivenolje over salaten, avocado (om du tåler), oliven, kokosmelk (i gryter/supper), nøtter og frø (men vær forsiktig med nøtter pga FODMAPs), fet fisk.

Kosttilskudd:

Til frokost tar jeg også tilskudd av omega 3, som er viktig for fettsyrebalansen i kroppen. Dropp alle omega 3-6-9-tilskudd, vi får mer enn nok av de andre gjennom et normalt kosthold.

I stressende perioder kan det være en god idé å ta C- og D-vitamin, som styrker immunforsvaret og gir ekstra energi. Spesielt i vinterhalvåret er vitamin D mangelvare i Norge, fordi sola er framme så lite.

4 thoughts on “Frokost uten brød, melk og egg

  1. Hei!:) Jeg er 23 år gammel og ble svært dårlig i juni 2012. (Luft i mage, rumling, konstrant svie, sterk kvalme, hyppig diare, periodevis, etc.. Det har også gått hardt utover øyne (hornhinnebet.) hud og ledd)Har etter dette vært dårlig hver dag. Har som følger av dette svært lite energi og magen har tatt kontrollen over min hverdag, desverre. Jeg har vært under utredning lenge men valgte å stoppe det for et halvt år siden da undersøkelsene var svært smertefulle og det ble en påkjenning, uten svar.. De har sett betennelser i tynntarm, tykktarm, spiserør, de trodde IBS, de trodde Chrons sykdom, altså hit og dit.. jeg har testet kortison o.l. men liker ikke å gå på medisiner.. Nå tenkte jeg å prøve Low Fodmap, før jeg evt går på ny utredning… Noe jeg utsetter da jeg holder på med utdanning oppi dette ! Det jeg lurer på , er hvorfor du ikke spiser brød? Da det står glutenfritt på low fodmap listen min, trodde jeg at jeg skulle bake glutenfritt brød og at jeg kunne spise det.. har også planlagt å kjøpe inn gl. fri pasta, etc. og føye det inn i kostholdet. tar jeg feil da? Lurer på om jeg har misforstått noe eller ikke.. Jeg er ikke vant til å spise brød til frokost men er vant til Cottage cheese og nøtter, mye kesam og bær, Youghurt, men dette kan jeg ikke lengre spise på grunn av – laktose… Havregrøt har aldri vært særlig velkommen i min mage, og brød gjør at jeg ser ut som en ballong.. håper glutenfritt blir annerledes.. Flott at jeg endelig fant bloggen din:)! Har ikke gledet meg til å starte da jeg ikke vet helt hva jeg går inn i… Samboeren min spiser helt vanlig, og elsker karbohydrater – er helt” nødt til “å ha potet, ris etc “attåt” det andre haha. Så det blir en utfordring! Men det går sikkert fint Håper du kan svare meg, tusen takk på forhånd

    • Hei, takk for at du leser bloggen!

      Jeg startet med å bruke glutenfrie alternativer til brød og pasta jeg også, men innså til slutt at det ikke bare var gluten, men for mye karbohydrater magen min ikke likte. Dessuten er mange av alternativene laget av ting som ikke er low FODMAP, for eksempel erter, linser og bønner.

      Så nå holder jeg meg til et ganske lavkarbo kosthold, og har det veldig fint med det. Men jeg tenker at det kan være greit å prøve seg fram, du finner jo fort ut hvor godt du tåler glutenfritt brød.

      Lykke til med det nye kostholdet, håper du følger deg bedre snart! Skal ofte ikke mer enn noen dager til før du merker forskjell 🙂

  2. […] Grunnen til at jeg ikke vil ha mel i kakene er at jeg reagerer på det aller meste av meltyper. Mandel- og kokosmel er like ille som hvetemel for meg. Gresskarkjerner og solsikkekjerner går i små mengder. Antakelig er det for høyt fibernivå som gjør at magen ikke liker mel av noe slag. Gjør det noe? Neida, jeg bare spiser ting som dette i stedet. […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *